Jižní Korea se se vzrůstající silou svojí ekonomiky stává významným světovým hráčem v oblasti výroby moderních vojenských systémů a zbraní.
Již v letošním roce se má po obloze prohánět nový víceúčelový stíhací letoun. Tentokrát půjde o produkt společnosti Korea Aerospace Industries. Ta letoun oficiálně představila v dubnu 2021, ale ještě jako nelétající prototyp. První let stroje, který nese jméno KF-21 Boramae (mládě jestřába), v minulosti byl označován jako KF-X (Korean Fighter eXperimental), je naplánovaný na letošní červenec.
Levnější domácí stroj v kombinaci s F-35
To, že bude Jižní Korea o takovouto stíhačku domácího původu usilovat, oznámil její tehdejší prezident Kim Dae-Jung už 20. března 2001. Práce ale započaly až v roce 2006, protože až tehdy korejská strana získala spoluinvestora – Indonésii. Kvůli snížení nákladů pro stát na tom trval koordinátor celého projektu jihokorejská státní Správa vojenských nákupů DAPA (Defense Acquisition Program Administration).
Vývoj nového letounu si zatím vyžádal náklady ve výši 7,8 miliardy dolarů (ale vývoj F-35 stál téměř 60 miliard dolarů a trval 20 let). Jižní Korea si ale dala za cíl získat stroj, který by jednak nahradil stárnoucí letouny F-4 Phantom a F-5 Tiger II a později i stíhačky čtvrté generace. Zároveň by ale doplňoval nově provozovaná letadla F-15K Slam Eagle a letadla páté generace, tedy F-35, která nakoupila.
Jejich provoz je ale dražší. Potencionální soupeři nového stroje mohou být například čínské J-20 a J-31, ale tady šla korejská strana cestou švédského SAABu a nekladla tak striktní důraz na stoprocentní stealth vlastnosti svého nového letounu. Navíc proti nejočekávanějšímu nepříteli, Severní Koreji, by letadla 4,5. generace, kam je KF-21 zařazován, více než dostačovala.
Klíčové systémy si Soul musel vyvinout sám
Letadlo má překonávat i poslední verze F-16. Také má disponovat omezenou schopností stealth. Má menší radarový průřez než běžné stíhací stroje, i jeho tvar se podobá strojům páté generace. Ovšem vzhledem k tomu, že má závěsníky zbraní vně trupu a na křídlech, nemůže být označován za letadlo páté generace ani mít schopnosti stealth v plném rozsahu. Ovšem není vyloučeno, že v budoucnu bude výrobce na vybavení letounu vnitřním zbraňovým prostorem pracovat.
Jižní Korea (letecká firma KAI) se do projektu pustila spolu s Indonésií, která v něm má podíl 20 procent. I když se v minulém roce objevily rozpory mezi oběma stranami, menší partner v projektu nakonec zůstal. Vývoj letounu trval déle, protože se předpokládalo, že některé vyspělé prvky Jihokorejci získají z USA.
Ten jihokorejský KF-21 Boramae je docela sexy. :3 *Muff
Zveřejnil(a) Military-Portál.cz dne Pátek 9. dubna 2021
Ovšem americký Kongres se postavil proti tomu, aby dostali klíčové systémy jako radar AESA (s aktivním elektronickým snímáním, tj. s elektronicky vychylovaným paprskem radaru), systém infračerveného zaměřování, elektrooptický zaměřovací modul a radiofrekvenční rušení. Systémy musela země za pomoci zahraničních partnerů vyvinout nakonec sama.
Představení proběhlo v roce 2021
V loňském roce pak byl letoun oficiálně představen. Jde o stroj, jehož délka je 16,9 metru, výška 4,7 metru a rozpětí křídel dosahuje 11,2 metru. Má mít jednočlennou nebo dvoučlennou posádku. Pohánět ho bude dvojice motorů General Electric F414-GE-400K, což je vylepšený agregát pohánějící F/A-18 Superhornet.
Nejvyšší rychlost letadla má být Mach 1,81. Pod trupem bude mít letadlo čtyři a pod křídly dalších šest závěsníků pro různé druhy zbraní a pravděpodobně bude vyzbrojeno i kanónem.
Jako víceúčelový letoun má KF-21 být schopen používat rakety vzduch-vzduch krátkého, středního i dlouhého dosahu, rakety vzduch-zem, pumy, včetně přesně naváděných, rakety na ničení protiletadlové obrany a protilodní střely. Počítá se se standardními americkými nebo evropskými zbraněmi, ale Jihokorejci vyvíjejí i vlastní konstrukce.
Výroba odstartuje možná v roce 2026
K leteckému testování by mělo být v letošním roce k dispozici celkem šest prototypů, další dva se podrobí „útrpnému právu“ neboli lámacím a únavovým zkouškám draku. Z letových budou čtyři jednomístné a dva dvoumístné. Předpokládá se, že série náročných zkoušek bude probíhat někdy do roku 2026. Až do této doby probíhalo veškeré testování na zemi.
Pokud vše půjde podle plánu, do roku 2028 by mělo být vyrobeno prvních 40 sériových strojů. Jihokorejské letectvo jich v první fázi převezme 50 a do roku 2032 jich chce mít celkem 120. Další část letadel samozřejmě získá Indonésie (hovoří se o 50 kusech), která se na projektu podílí. Plány počítají s tím, že by mohlo být vyrobeno i 300 strojů, jež by se mohly stát vítaným exportním artiklem.
Jihokorejcům se v leteckém průmyslu daří, exportují úspěšně cvičný nadzvukový FA-50 (T-50 Golden Eagle) či cvičný turbovrtulový KT-1 Woongbi. V případě KF-21 doufají v podobný úspěch. Jejich výrobek by mohl konkurovat nejen svojí kvalitou, ale i cenou, která by měla být nižší než u konkurenčních strojů. O vyspělé letouny by mohly mít zájem třeba státy v jihovýchodní Asii, které musí čelit rozpínavosti Číny.
Jak velký úspěch ve světě bude podle vás mít Jižní Korea se svojí stíhačkou?