Bojová letadla mají jen omezený dolet, což se řeší tankováním za letu. Bez rozsáhlé flotily tankerů musí letectva na operace ve světě zapomenout.
Neobvyklý jev lze během posledních týdnů pozorovat nad Evropou, a to i blízko Ukrajiny, na kterou již více než měsíc útočí ruská vojska. V prostoru Německa, ale i Polska, lze spatřit operovat nové americké letecké tankery KC-46 Pegasus. Jejich činnost je pozoruhodná především proto, že ještě nebyly prohlášeny za operačně způsobilé. Je proto možné, že se USA snaží využít příležitosti a dokončit veškeré jejich testování.
Tankoval z něho například B-52
O operačních misích letectvo neinformuje, ale lety tankerů jsou vidět například na Flightradaru. Byly pozorovány i leteckými spottery, například nad Německem měl jeden doplňovat palivo bombardéru B-52. Lety musí být označeny jako cvičné, a nejspíše slouží hlavně americkým letounům, které se přesouvají jako posily na východní křídlo NATO. Případně z nich zřejmě tankují i americké průzkumné stroje, které nyní operují u hranic s Ukrajinou.
Hlavním tankovacím letounem amerického letectva je KC-135 Stratotanker, vojenská verze odvozená od slavných komerčních dopravních letounů Boeing B-707. Jde ale o velmi starou konstrukci, první let se uskutečnil již v roce 1956, a v jiných úpravách dodnes slouží jako AWACS E-3 nebo speciální elektronické průzkumné E-8C Joint Stars. Modernizace KC-135 například moderními ekonomičtějšími motory vzhledem ke stáří a vylétanému resursu (životnosti) draku v podstatě nepřichází v úvahu.
Proto se již americké letectvo delší dobu snaží za tyto sice spolehlivé, ale neúsporné letouny najít nějakou náhradu. V roce 2001 proto USAF vybralo letouny KC-767 vycházející z civilního Boeing 767. Celý výběr však byl tak okatě zaměřen na odmítnutí konkurenčního návrhu evropského Airbusu MRTT (dnes Phénix na bázi A-330-200), který byl téměř ve všech parametrech lepší a levnější, že byl nakonec celý program KC-X v USA Pentagonem zrušen „pro nařčení z korupce“, a smlouvy s Boeingem byly v prosinci roku 2003 „zmrazeny“ a v roce 2006 definitivně zrušeny.
Například hlavní hledisko, a to objem palivové kapacity pro tankující letouny, byl u Airbusu o skoro 50 % vyšší, než u amerického KC-767, a Airbus od počátku disponoval třemi tankovacími systémy schopnými doplňovat palivo třem letounům najednou. Navíc přepravoval veškeré palivo jen v křídlech a trup zůstával volný v plné kapacitě pro další využití.
Podezřelá výběrová řízení
Vojenské letectvo USAF muselo zahájit v listopadu 2004 výběrové řízení nové. Airbus se sice zúčastnil, ale hlavně se soustředil na dodávky vzdušných tankerů pro ostatní země NATO i zahraniční zájemce. V těchto výběrových řízeních Airbus MMRT svého rivala z USA všude hladce porazil, a jen Izrael a Japonsko své staré objednávky na americký stroj v USA nezrušily.
Z nového výběru KC-X v USA jako vítěz vyšel v roce 2007 Airbus A330 MMRT jako společný projekt evropské EADS a amerického konsorcia Northrop Grumman. Dne 18. června 2008 Boeing podal na výsledek výběrového řízení protest, v roce 2010 bylo výběrové řízení znovu obnoveno a byly také doplněny další požadavky na nový tankovací letoun. Takže v únoru 2011 byla nakonec definitivně vyhlášena vítězná nabídka, a to nabídka domácího Boeingu na nový tanker označený jako KC-46, což je opět upravený KC-767.
První objednaná série měla přijít do výzbroje USAF v srpnu 2017. Ovšem konečný vývoj nového letounu se protahoval a také prodražoval. Byla na něm nalezena řada problémů, jejichž řešení vyžadovalo další zkoušky navíc. První letadla KC-46 proto americké letectvo dostalo až v lednu 2019 (19 exemplářů). Zatím jich má objednáno 52 kusů, v dlouhodobé perspektivě by jich chtělo mít nakonec minimálně 179 a tím zcela nahradit flotilu starých tankerů. Dosud ale letouny stále nejsou oficiálně operačně způsobilé, protože vojskové zkoušky nejsou dokončené.
Kromě paliva pojme i cestující či náklad
Letoun je variantou komerčního Boeingu 767. Má stejný zatahovací podvozek, hydraulické řízení a o pohon se stará dvojice motorů Pratt & Whitney PW4062 na pylonech pod křídlem o tahu 282 kN jeden. Základní posádka letadla je tříčlenná. Dále je v trupu 15 sedadel pro cestující. V zadní části se dají umístit sedadla pro dalších 58 cestujících, ale v případě nutnosti to může být až 114 osob, nebo 18 nákladních palet. Prostor se dá přeměnit i na lékařský specializovaný letoun, pak pojme až 54 pacientů se zdravotnickým personálem.
Letoun je 50,5 metru dlouhý a rozpětí jeho křídel je 48,1 metru. Dokáže pojmout až 94 198 litrů paliva, z něhož část může již nyní předat většině amerických letounů. Stroj létá cestovní rychlostí 851 kilometrů v hodině a maximální rychlost je 1 046 kilometrů v hodině. Maximální vzletová hmotnost přesahuje 188 tun. Letoun dokáže vystoupat až do výšky 12 200 metrů a doletět do vzdálenosti maximálně 12 200 kilometrů.
Zavedení nového tankeru má přinést oproti starým KC-135 řadu výhod, hlavní je však v tom, že je konečně nahradí, protože stařečkové KC-135 jsou daleko za zenitem své ekonomické a dokonce i technické životnosti. Konstrukčně o několik generací novější KC-46 pojme také více paliva, a může ho tedy i více a rychleji předat. Měl by být schopen obsloužit nejen všechny americké stroje, ale i letadla spojenců. Potřebuje kratší ranvej než předchozí typ a zabírá i méně místa.
Letadlo má choulostivé části konstrukce, pancéřované vybavení a disponuje i obranou proti tepelně naváděným střelám. Má i logicky větší nákladní prostor než jeho předchůdce – úzkotrupý KC-135. Americký létající tanker si objednalo Japonsko a Izrael. Ale Kanada, Austrálie, Francie, Velká Británie, Německo a některé další státy si po porovnání parametrů objednaly nebo přímo nakoupily konkurenční Airbus A330 MRTT Phénix.
Jak důležitá je pro USA a NATO flotila tankovacích letadel?