Nádherná proudová letadla druhé světové války. Jsou oblíbeným tématem filmařů i spisovatelů

Letecká bojiště druhé světové války patřila převážně vrtulovým strojům. Ke konci konfliktu se ovšem začal prosazovat nový typ letounů. Šlo o stroje s proudovým motorem. Podívejte se, jak první proudové modely vypadaly.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Druhá světová válka zůstává doposud největším válečným konfliktem v dějinách lidstva. I přes to, že od jejího konce už uplynulo téměř 80 let, je stále oblíbeným tématem filmařů, spisovatelů i herních designérů. Čím to, že tento konflikt stále upoutává pozornost ? Nemalou zásluhu na tom jistě bude mít skvělá vojenská technika. Byla to právě druhá světová válka, která znamenala skutečnou revoluci ve vojenství. Jednu z převratných technologií představovali do té doby nevídané proudové letouny.

Úroveň vojenské letecké techniky za druhé světové války

Většina válčících států vstupovala do konfliktu vybavena vrtulovými jednoplošníky. Typickými zástupci této kategorie byla dnes již legendární letadla, jako Messerschmitt Bf-109, britský Hawker Hurricane nebo pozdější Focke Wulf Fw 190 a sovětský Lavočkin La-5. Během vzdušných soubojů nad bojišti druhé světové války jste, ale mohli spatřit i dvouplošníky. Zejména vzdušné síly menších států své letecké síly na starší dvou plošné konstrukci stavěly. Příkladem budiž domácí Avia B-534.

iZdroj fotografie: Pixabay

Druhá světová válka je právem nazývána zlatým obdobím vrtulových letadel. Nejde, ale jen o výše uvedené stíhače. K vidění bylo i množství nádherných bombardérů. Z těch nejznámějších uveďme americký B-17, britský Handley Page Halifax nebo německý Heinkel He – 111. Početné letky spojeneckých vrtulových bombardérů na konci války drtily Německo. Kobercové bombardování měst dodnes zůstává extrémně kontroverzní. Spojenecké bomby bohužel zabíjely i v českých městech.

Raná proudová letadla

Kdo by čekal, že proudová letadla se objevila, až po druhé světové válce, ten by se velice pletl. Vrtulové ikony sice své proudové „parťáky“ co se nasazení v největší válce týče překonávají, ale neznamená to, že by letadla s proudovým motorem úplně chyběla. Ke konci války bylo na obloze možné pozorovat hned dvojici proudových letadel. Jednalo se o britský Gloster Meteor a německý Me 262 přezdívaný „Vlaštovka“.

iZdroj fotografie: Pixabay

Me 262 se stal dosti úspěšným letounem. I přes pozdní nasazení ke konci jara 1944 si němečtí piloti operující na „Vlaštovkách“ do konci války nárokovali více než 500 spojeneckých sestřelů, což je neuvěřitelné číslo! Po válce Me 262 využívalo i naše letectvo, ve kterém tento elegantní letoun s temnou minulostí sloužil až do 50. let.

Zdroj: Hotcars

Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Zobrazit další články