Revoluce nadzvukového létání po 20 letech: ultra tichý letoun X-59A skoro neuslyšíte. Podivná konstrukce minimalizuje sonický třesk

Ultra tichý nadzvukový letoun X-59A by se mohl prohánět kdekoliv bez omezení. Po téměř 20 letech má být nepříjemný „uširvoucí“ hluk minulostí.

i Zdroj fotografie: Lockheed Martin Corporation / Public Domain
                   

Experimentální letoun NASA X-59A má zase o něco blíže k tomu, aby se vznesl. Podle posledních informací je již k dispozici motor, který bude stroj pohánět. Jde o upravenou verzi F414, podobnou té, jaká je využívána v letounech Gripen verzí F a E. V tuto chvíli už jím má být stroj osazen, což by znamenalo, že se odložený let přece jenom uskuteční. Konkrétně v roce 2023, ačkoliv původně měl proběhnout letos.

Sonický třesk je extrémně hlasitý

Lety tohoto experimentálního letadla jsou s netrpělivostí očekávané. Stroj, který pro NASA staví divize pokročilých projektů Skunk Works společnosti Lockheed Martin, je totiž určený k experimentům s cílem omezit dopady sonického třesku. To je zvuk, který způsobují nadzvukové letouny při přechodu právě na nadzvukovou rychlost. Bývá velmi hlasitý, někdy až tak, že dokonce může způsobit značné škody.

Negativní dopady sonického třesku vedly k tomu, že mnohé země nad svým územím nadzvukové lety zakázaly. Výjimku samozřejmě mívají vojenské stroje, které jsou nutné k zajištění bezpečnosti daného státu, ale i ty se musí řídit přísnými pravidly a kromě nouzových situací nesmí na nadzvukovou rychlost nad obydlenými oblastmi přecházet. Zákazy způsobují problémy hlavně v plánech pro dopravní nadzvukové lety, které skončily uzemněním letounů Concorde v roce 2003.

Jenom jako bouchnutí dveří auta

Konstrukce X-59A je navržena tak, aby zvuk sonického třesku značně omezovala. Letoun je specifický tím, že má nesmírně dlouhou a speciálně vytvarovanou příď. Simulace za použití počítače a testy v aerodynamickém tunelu naznačují, že by zvuk mohl být utlumen na hlasitost asi 60 decibelů slyšitelných na zemi, překročit by neměl 75 decibelů. Podle konstruktérů by se tento zvuk měl hlasitostí rovnat například zabouchnuté dveří automobilu.

Známý Concorde při přechodu na nadzvukovou rychlost produkoval zvuk 110 až 120 decibelů. Teorii prokáží ale až samotné lety X-59A. Jeho rychlost by měla dosahovat až Mach 1,4 a létat by mohl až do výšky 16 800 metrů. Zajímavostí je, že dlouhý nos blokuje výhled pilota, proto bude používat speciální 4K kamery. Vlastní testy konstrukce a a její dopady na třesk by podle plánu měly probíhat v letech 2024 a 2025.

Kdy se podle vás reálně vznese další nadzvukový dopravní stroj?

Zdroj: Thedrive
Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články