Letoun E-6B Mercury unikl zkáze jen o fous: Chloubu amerického letectva, která má přežít i nukleární válku, téměř zničil opeřenec

E-6B Mercury poprvé vzlétl v roce 1997 a do služeb US Navy vstoupil v srpnu 1998. Dosahuje maximální rychlosti 980 km/h a má dolet přes 12 tisíc kilometrů.

i Zdroj fotografie: U.S. Navy
                   

Upravená a vysoce odolná verze civilního Boeingu 707 z dílen amerického námořnictva je konstruována tak, aby dokázala spolehlivě létat i v době jaderné války. Jak se však ukázalo v roce 2020, proti obyčejnému ptákovi byl i tento speciálně konstruovaný vojenský letoun se systémy odolnými vůči elektromagnetickým impulsům naprosto bezbranný. Srážka s opeřencem způsobila letounu E-6B téměř fatální poškození. Oprava vyšla americké námořnictvo na více než 49 milionů korun. 

Letoun je chráněn proti tepelným účinkům jaderných bomb 

K nehodě došlo během rutinního cvičení na vojenském letišti Patuxent River (NAS Pax River) ve Virginii. Pilot letounu E-6B Mercury musel nouzově přistát poté, co do jednoho ze čtyř motorů vletěl blíže neurčený druh ptáka a vážně ho poškodil. Nehoda byla klasifikována jako incident třídy A, což je označení používající se při smrti pasažérů či skutečně rozsáhlém poškození letadla.  

Posádka, kterou běžně tvoří 13 až 18 členů, vyvázla naštěstí bez zranění. Ovšem letoun v hodnotě přes 3,5 miliardy korun, jenž byl sestrojen i pro přežití atomového výbuchu, utržil poškození ve výši nejméně 49 milionů korun. I přes prvotní pochyby o opětovné provozuschopnosti letadla se však poškozený motor podařilo nakonec poměrně rychle vyměnit. Zanedlouho po nehodě byl E-6B Mercury opět letuschopný.  

Lucky number 3 — The E-6 Mercury is turning 33 this month. In August 1989, the U.S. Navy accepted the first two…

Zveřejnil(a) Naval Air Systems Command (NAVAIR) dne Úterý 2. srpna 2022

V případě nukleárního konfliktu má E-6B Mercury fungovat jako vzdušné velitelské stanoviště a komunikační spojovací centrum neboli letecká řídící základna. Jelikož letoun samotný nenese na palubě žádné zbraně, může se na první pohled zdát jako docela neškodný. Opak je však pravdou, přezdívku „Letadlo soudného dne“ nedostal jen tak.

V době krize to totiž bude právě E-6B Mercury, který bude velet jaderným balistickým raketám. Zjednodušeně řečeno bude sloužit jako prostředník pro přenos signálů a komunikace mezi kanceláří prezidenta USA nebo zástupci Pentagonu a bombardéry letectva, mezikontinentálními balistickými raketami a jadernými ponorkami.  

Jak by se dala vyřešit bezbrannost letounů vůči srážkám s opeřenci?

Zdroj: TechInsider
Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Linda Niesnerová

Zobrazit další články