Revoluční americký strategický bombardér B-21 Raider je téměř připraven na svůj první let

Nový Raider by měl být nejen strategickým bombardérem s konvenčními a jadernými zbraněmi, ale měl by také zastávat roli mateřského a řídícího letounu pro drony.

i Zdroj fotografie: U.S. Air Force
                   

Americký bombardér budoucí generace B-21 Raider se pomalu blíží ke svému prvnímu a vysoce očekávanému letu. První kus již podstoupil kalibrační testy, ty představují jednu z posledních etap zkoušek a příprav před samotným vzletem a jsou důležitou součástí předletových zkoušek každého letounu. Během nich probíhá kontrola, zda je trup letounu schopen zvládnout zátěž, které bude podroben jakmile se dostane do vzduchu. A to včetně průletu turbulencemi a při provádění náročných manévrů, od přistání až po shazování pum a odpalování raket.

Probíhají kalibrační zkoušky a pozemní testy

Jelikož první letoun B-21 právě prochází kalibračními zkouškami, je konstrukce vlastního modelu víceméně dokončena. Americké letectvo ostatně potvrdilo, že B-21 má už namontována křídla i podvozek a bombardér se již skutečně blíží své finální podobě. Během pozemního testování je nutné důkladně ověřit vše, co je potřeba, než se nový letoun poprvé odlepí od vzletové dráhy. Jedná se například o potvrzení správné činnosti všech mechanických komponentů, jako jsou vztlakové klapky, směrovky, palivová čerpadla či podvozek.

Zveřejnil(a) JP4 Mensile di Aeronautica e Spazio dne Pátek 11. února 2022

Kalibrační zátěžová zkouška navíc pomáhá inženýrům potvrdit, že konstrukce bombardéru je navržena a sestrojena tak, jak ji vývojáři skutečně zamýšleli. Testy rovněž zahrnují kontrolu elektronických systémů letounu, zda nedochází k vzájemnému rušení radaru, komunikačních zařízení a navigačních systémů.

Vylepšená verze B-2 Spirit

Bombardér B-21 se, podobně jako jeho předchůdce B-2 Spirit, řadí mezi letouny „samokřídla”. Nedisponuje tedy konvenčním tvarem letadel s určitou základní autostabilitou. Musí se spoléhat na technologii Fly-By-Wire a udržování stability letu pomocí počítačového elektronického řídícího systému.

FBW je systém řízení letadla, který přenáší pohyby pedálů, řídící páky či pilotního volantu pomocí elektrického vedení k příslušným elektrickým servomotorům. Ty pak pohybují kormidly, křidélky, klapkami a jinými aerodynamickými řídícími plochami letadla.

Zveřejnil(a) Patriot Ops dne Středa 4. září 2019

Pomocí počítačových algoritmů kontrolní systém řízení zpracovává a vyhodnocuje vstupní údaje podle toho, jak a kam letoun pilot sám vede. Pokud však řídící software, který průběžně upravuje letový profil letadla, vyhodnotí, že zásahy pilota do řízení jsou chybné, palubní počítač je neakceptuje, nebo je přiměřeně upraví. V extrémním případě se letoun ani neodlepí od země.

Raider by měl být menší než jeho předchůdce B-2 Spirit a jeho nosnost by se měla pohybovat kolem 13,6 tun, což je asi o 4,5 tun méně než u B-2. Zároveň by měl nabídnout širší spektrum funkcí a zvýšenou odolnost v boji. Do služby má Northrop Grumman B-21 Raider vstoupit koncem tohoto desetiletí a předpokládá se, že se bude jednat o nejmodernější útočný bombardér v historii.

Utajovaný program B-21

Ta trocha informací, které o B-21 doposud víme, pochází zejména z vyjádření oficiálních představitelů. Například generálmajor letectva Jason R. Armagost, ředitel strategických plánů a programů Velitelství amerického strategického letectva (AFGSC), na začátku letošního roku prohlásil, že bombardér B-21 bude hrát v budoucnu důležitou roli, a to zejména při operacích, jež budou vyžadovat nepozorované proniknutí do nitra nepřátelského vzdušného prostoru. Letoun bude běžně bez úprav schopen provádět jaderné i konvenční útočné mise.

Vysoká míra utajení programu odpovídá skutečnosti, že první B-21 dosud nedostal ještě ani sériové číslo, natož pak nějaké zapamatovatelné neformální označení, díky kterému by utkvěl v paměti veřejnosti. Ačkoli je k dnešnímu dni potvrzena existence, respektive stavba 6 letounů B-21, není známo, kolik kusů bude v rámci současného Technického a výrobního programu (EMD) nakonec vyrobeno.

Zveřejnil(a) Mamun Billah dne Úterý 28. prosince 2021

Letouny B-21 by měly postupně podle plánů USAF nahradit 62 bombardérů B-1B Lancer a 20 bombardérů B-2A Spirit, které letectvo v současnosti využívá. Americké letectvo plánuje zařadit do výzbroje nejméně 100 letounů B-21, v ideálním případě až 200. Ty se stanou součástí nové flotily bombardérů vedle modernizovaných B-52.

Ještě nějakou dobu potrvá, než se v bojových letkách objeví větší počet B-21, a své k tomu samozřejmě také řekne americký Kongres při schvalování příslušných rozpočtových položek. Nicméně odpočet do nástupu nového bombardéru je již v plném proudu.

Jaká vylepšení se vám na tomto letounu líbí a proč?

Zdroj: InterestingEngineering, DefenseNews

Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Linda Niesnerová

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Velké firmy začínají propouštět po tisících. Zaměstnanci se bojí, co přijde dál
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Proč se kočky bojí okurek: Jedna z teorií říká, že jim připomíná zvíře, které je jejich dávným nepřítelem
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Jak provést domácí klystýr: Kdy je to skutečně potřeba a za jakých okolností je lepší se mu vyhnout
adbz.cz
adbz.cz
Sušička bude sloužit až o 10 let déle: Čistit by se měly nejen filtry, ale i senzory vlhkosti