Nový americký dron Mojave dokáže nebezpečně kousat. Unese neuvěřitelný počet 16 střel Hellfire

Vyzbrojené drony jsou dnes nedílnou součástí moderních armád. Zkušenosti z bojišť ukazují, že jenom několik jich může výrazným způsobem změnit průběh konfliktu.

i Zdroj fotografie: General Atomics
                   

Drony vybavené řízenými střelami a naváděnými pumami dnes nejsou ničím výjimečným. V nedávném konfliktu Arménie–Ázerbájdžán svůj potenciál ukázaly více než výrazně. Ovšem firma General Atomics, která vyrábí americkou armádou užívané drony MQ-1C Gray Eagle a MQ-9 Raeper, přišla s novým strojem, jehož výzbroj může být několikanásobně větší než u dosud užívaných bezpilotních letounů. Nazývá se Mojave.

Dron unese neuvěřitelný náklad

Tvarově se těm předchozím velmi podobá. Firma se ani nijak netají, že se jimi nechala inspirovat a používá vyzkoušené systémy svých výrobků. Výraznou změnou je ale větší nosnost nákladu. V porovnání s předchozími drony, které většinou mají v podvěsu maximálně čtveřici raket AGM-114 Hellfire, případně jim odpovídající tonáž pum či jinou omezenou zátěž, je nosnost Mojave přímo obrovská. Do podvěsu naskládá až 16 střel Hellfire.

Artist concept of the General Atomics Mojave UAV carrying 16 AGM-114 Hellfire missiles.

The Mojave was marketed as an…

Zveřejnil(a) Damar Putra Mahendra dne Čtvrtek 9. prosince 2021

Firma ve své prezentaci uvádí, že křídla i trup svého nového výtvoru zkonstruovala výrazně pevnější, aby mohl nést mnohem více vybavení. Nosnost má být více než 1 600 kilogramů. To je podle General Atomics dvojnásobek toho, co zvládne její sériově vyráběný Gray Eagle. Nový dron navíc nemusí nést jen rakety či pumy. V podvěsu může mít třeba šestihlavňový rotační kulomet Dillon Aero M134D-H ráže 7,62 mm, případně kontejner pro průzkum.

Vzlétne i z nezpevněné krátké dráhy

Mnohem robustnější má být i podvozek dronu. Ten mu má umožnit vzlétat a přistávat i na nezpevněných plochách. Navíc dron může startovat i z velmi krátkých drah. Podle společnosti bude záležet na tom, jakou ponese zátěž. Pokud bude startovat ze zpevněné rovné plochy a ponese přiměřeně méně nákladu a paliva, postačí mu ke vzletu zhruba 120 metrů. Při plné zátěži a naplněných nádržích bude ke vzletu nutná dráha dlouhá alespoň 300 metrů.

iZdroj fotografie: Autor neznámý / Creative Commons / CC BY-SA
Hellfire

Aktuální délka startovní dráhy, hmotnost střel a vybavení, které pod dron obsluha zavěsí, a z toho vyplývající maximální možný objem natankovaného paliva, aby startovní hmotnost nového dronu nepřekročila povolenou mez, se bude promítat i do jeho výdrže. Nevyzbrojená plně natankovaná průzkumná verze, která bude startovat z dráhy o délce 300 metrů, může zůstat ve vzduchu přes 20 hodin.

Při ideální startovní ploše klasického betonového letiště a při využití delší dráhy k pozvolnějšímu startu až 27 hodin. Pokud bude mít stroj v podvěsu 12 raket a půlkilometrovou zpevněnou dráhu, jeho výdrž má být něco přes 9 hodin. „Čím hezčí letiště, čím delší dráha, tím více toho Mojave dokáže,“ tvrdí firma.

Ovládat ho mohou i vojáci v terénu

Ale stroj má být údajně schopen startovat i z mýtin v pralese nebo dna vyschlého jezera. Je samozřejmě více než jen nosičem zbraní. Vybaven je elektrooptickým infračerveným senzorem s vysokým rozlišením v nosové části trupu, radarem Eagle Eye a dalšími senzory. Dokonce umožňuje, aby vyškolený operátor, který je s jednotkou v terénu, převzal přímo na místě pomocí tabletu ovládání stroje místo operátora někde ve vzdáleném řídícím centru.

iZdroj fotografie: General Atomics

Společnost se nyní snaží americkým ozbrojeným silám svůj nový dron nabídnout. Jeho vývoj byl jen vlastní iniciativou firmy. Nyní totiž v USA údajně neexistuje zbrojní program, do kterého by svými parametry zapadal. President General Atomics Dave Alexander ale naznačil, že existují i zahraniční zájemci o jejich výrobek. Jasno prý bude do šesti měsíců až jednoho roku.

Jak by mohl být užitečný dron, který unese tak velký náklad?

Zdroj: General Atomics, Breakingdefense

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články