V průběhu více než sto let, po kterou jsou využívaná letadla pro vojenské účely, vzniklo mnoho stíhačů. Některé se nepovedly, jiné se staly legendami.
Když se bratři Wrightové poprvé odlepili se svým letadlem od země, asi nikdo nevěděl, jak jejich objev změní dějiny válčení. O pár let později se za první světové války začaly letouny využívat. A vznikla nutnost proti nim nějak bojovat. Nejlepším řešením se ukázala stíhačka. Letoun, většinou rychlý a mrštný, který dokázal jiné stroje smést z oblohy. Podívejme se na některé nejznámější z nich.
Trojplošník Fokker
Německý stíhač Fokker Dr.I vznikl v roce 1917. Byla to mimořádně hbitá stíhačka i když relativně pomalá. Proslavila se především v rukách Rudého barona Manfreda von Richthofena, který na ní získal 19 ze svých osmi desítek sestřelů. Svůj letoun si natíral rudou barvou. V rukou zkušených pilotů šlo o obávanou zbraň, ale v roce 1918 začali mít nad západní frontou převahu spojenci.
Sopwith Camel
Nejznámější britská stíhačka první světové války z roku 1917. Vznikla v reakci na moderní německé stíhačky, kterým spojenecké letouny přestávaly stačit. Šlo o velmi špatně ovladatelný stroj, ale paradoxně byl díky tomu i velmi mrštný a v rukách zkušených pilotů smrtící. Tento typ letounu sundal 1294 letadel, nejvíce ze všech typů spojeneckých letadel.
Mitsubishi Zero
Nejznámější japonská stíhačka druhé světové války Mitsubishi A6M Zero. Startovala i z letadlových lodí a účastnila se třeba útoku na Pearl Harbor. Na začátku války díky své hbitosti doslova deklasovala všechny spojenecké letouny. Proti novějším letadlům ale přestala mít šanci a projevily se její slabiny, jako například velmi malá odolnost.
Focke-Wulf Fw-190
Stíhačka Fw-190 není asi tak známá jako druhý německý stíhací vrtulový stroj Me-109. Ale faktem zůstává, že se jednalo o mnohem lepší stroj, který byl rychlejší a silněji vyzbrojený. Vyznačoval se skvělou obratností v nízkých a středních výškách. Nepřátelští piloti se ho opravdu obávali. Létala na něm řada německých es.
Supermarine Spitfire
Nejznámější britská stíhačka druhé světové války. Létaly s ní i piloti československých stíhacích perutí ve Velké Británii. Stroj získal svoji proslulost během bitvy o Británii, kdy dokázal překonat i nejmodernější německé letouny. Byl známý hlavně svojí dobrou obratností. Vzniklo mnoho verzí, které se od sebe liší.
Sovětský MiG-15
První sovětský proudový stíhač, který vydláždil cestu úspěšné sovětské, později ruské konstrukční škole. Když ho Sověti poslali do války v Severní Koreji, doslova deklasoval převahu západních vojsk ve vzduchu. Američané museli poslat do boje své nejnovější F-86 Sabre, aby se dokázaly s hrozbou vyrovnat. V rukou zkušeného pilota šlo o nebezpečný stroj.
F-4 Phantom
Americký proudový letoun F-4 Phantom byl v 60. a 70. letech hlavním stíhacím letounem v USA a ve výzbroji ho měla řada spojenců. Šlo o velice přizpůsobivý stroj, který dokázal úspěšně bojovat s letouny nepřítele i zapojit se do bombardování. A poslední proudový letoun, na kterém piloti dosáhli titulu eso. Poručíci Randy Cunningham a William P. Driscoll s ním 10. května 1972 sestřelili tři MiGy-17.
F-15 Eagle
Americké letouny F-15 se proslavily především při operaci Pouštní bouře. Tehdy zaznamenaly 34 sestřelů iráckých letadel. Velmi úspěšné jsou i rukách izraelských pilotů. Letoun dokáže nést širokou paletu zbraní. I když jde již o 45 let starou konstrukci, prošla řadou modernizací a i dnes je velmi úspěšná a počítá se s ní ve výzbroji.