První americký tryskový bombardér B-45 Tornado měl zničit Německo. Válku však nakonec nestihl

Nástup nových německých tryskových stíhaček byl pro Američany šok. Bombardér North American B-45 Tornado měl být pádnou odpovědí.

i Zdroj fotografie: USAF/ public domain
                   

Nacistická stíhačka Messerschmitt Me 262 změnila leteckou válku. Spojenci měli z tohoto stroje obrovské obavy, a proto byl v září 1944 zahájen vývoj tryskového bombardovacího stroje. Ten měl mít dostatečnou rychlost, aby se německému stroji vyrovnal. Dříve, než stroj opustil rýsovací prkna, válka skončila.

Obnovení projektu

S tím, jak se ochlazovaly vztahy se Sovětským svazem, byli nuceni Američané svoje rozhodnutí přehodnotit. Již roku 1946 firma North American vývoj bombardéru. Práce šly rychle kupředu a 2. ledna 1947 byla podepsána objednávka na 200 bombardérů. První prototyp se do vzduchu však dostal teprve v březnu 1947.

North American B-45 Tornado byl lehký čtyřmotorový bombardér. Délka stroje byla 22,9 metrů, rozpětí dosahovalo 27,1 metru a výška B-45 byla 7,7 metru. Prvních 22 strojů bylo vybaveno motory Allison J35 s výkonem 25 kN. Tyto motory byly nevýkonné a stroje jimi vybavené se neměly zúčastnit bojových akcí a sloužit pouze k výcviku.

iZdroj fotografie: USAF / Creative Commons / Public Domain

Další B-25 byly vybaveny čtveřicí motorů General Electric J47-GE-13 se vstřikováním vody, které dosahovaly výkonu 31 kN. Maximální rychlost bombardéru s těmito motory byla 920 kilometrů v hodině. Dolet B-25 byl 1600 kilometrů. Stroj byl však jako první bombardér na světě schopen doplňovat palivo za letu a dolet se tak zmnohonásobil. Jeden stroj vyšel na 1,1 milionu dolarů.

Atomová bomba na palubě!

Posádku stroje tvořili čtyři muži: dva piloti, bombometčík a zadní střelec. Piloti byli vybaveni vystřelovacími sedačkami. Ostatní členové posádky se museli spolehnout na nouzové výlezy. B-45 byl schopen operovat ve výšce 14 100 metrů a proto bylo letadlo vybaveno přetlakovou kabinou a odmrazovacím systémem.

iZdroj fotografie: US Goverment – USAF/ Creative Commons / Public Domain

Hmotnost prázdného letounu byla 20 726 kilogramu. Maximální vzletová hmotnost byla 50 000 kilogramů. Stroj unesl celkem 10 000 kilogramů pum. Roku 1950 byl spuštěn program Backbreaker, jehož úkolem bylo vyzbrojit B-25 atomovou bombou. Tento úkol se podařil a Tornado se roku 1952 stalo prvním tryskovým bombardérem vyzbrojeným atomovou bombou. Vedle pumové výzbroje měl bombardér k obraně v zadním střelišti dva kulomety Browning M3 ráže 12,7 milimetrů.

Korea vše mění!

USAF objednalo celkem 190 strojů, ale kvůli škrtům v rozpočtu bylo nakonec vyrobeno 143 kusů Tornad. B-45 se vyráběly ve dvou základních verzích: bombardovací B-45 A, kterých bylo vyrobeno 96 kusů a průzkumné RB-45 C, kterých North American vyrobil 38. RB-45 C měl místo bombometčíka výkonný fotoaparát a prodloužený dolet.

Velení amerického letectva se nikdy netajilo tím, že B-45 je přechodný typ, na kterém mají posádky získat zkušenosti pro výkonnější stroje, na kterých se intenzivně pracovalo, a které měly přijít na začátku 50. let 20. století. Běh dějin však vše změnil. Roku 1950 vypukla válka v Koreji, a i přechodný stroj musel na frontu.

iZdroj fotografie: USAF / Creative Commons / Public Domain

Nad Korejí byly nasazeny obě verze stroje. Zde si stroj připsal další, tentokrát neslavné, prvenství. Dne 4. prosince 1950 byl nad Čínou sestřelen sovětským stíhačem Alexandrem F. Adrianovem na MiG-15 RB-45 C. Jednalo se o první sestřel proudového bombardéru proudovým stíhačem. Minimálně jeden člen posádky přežil, ale zmizel v táborech rudé Číny nebo Sovětského svazu. Další prvenství bylo pozitivnější. Dne 29. července 1952 poprvé přeletěl jeden RB-45 C první transpacifický let bez mezipřistání z Aljašky do Japonska.

Tajné lety za železnou oponu

V roce 1952 se část strojů schopných nést atomové zbraně přesunula do Velké Británie. Čtyři průzkumné stroje byly roku 1951 pronajaty britské vládě. Ta spustila operaci Ju-jitsu. Během ní neoznačené stroje z britské základny Sculthorpev prováděly hloubkové špionážní lety za Železnou oponu. V letech 1951 až 1954 bylo provedeno několik desítek těchto nebezpečných misí.

iZdroj fotografie: Aaron Headly / Creative Commons / CC BY-SA

B-45 byl postupně stahován z bojových jednotek a převáděn k výcviku. Poslední průzkumné stroje byly vyřazeny až roku 1959. Ve roli zkušebních strojů několik Tornad vydrželo až do 70. let. Přestože byl B-75 Tornado považováno jen za přechodný typ, ukázalo se, že se jedná o odolné a kvalitní letadlo, které měly jeho posádky v oblibě.

Zdroj: Aircraft

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Zobrazit další články