První útočný vrtulník kompletně vyrobený v Evropě je komerčním propadákem. Vzorem mu byl americký Apache

Agusta A129 Mangusta je první útočný vrtulník, který byl navržený a sestavený pouze v západní Evropě. Od roku 1990 je součástí italské armády.

i Zdroj fotografie: Matt Morgan / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Italská armáda projevila koncem 70. let zájem o útočný vrtulník, který by byl schopný efektivně ničit pozemní cíle, a to zejména tanky. Na tento požadavek zareagovala italská firma Agusta vyrábějící helikoptéry. První prototyp vrtulníku Agusta A129 Mangusta byl odzkoušen v roce 1983. Vrtulník se svým designem podobá americkému Apache. Apache je pravděpodobně v současnosti nejsilnější vrtulník v této kategorii.

Největší konkurent – Apache

Vývoj prvního bojového vrtulníku navrženého a vyrobeného výhradně v Evropě je značně komplikovaný. Zpočátku se na vývoji vrtulníku A129 Mangusty podílela kromě italské firmy Agusta i německá firma MBB. MBB však záhy spolupráci ukončila a Agusta po neúspěšném hledání nového partnera pokračovala ve vývoji sama. První prototyp představila firma roku 1983. Následnému zahájení výroby nezabránilo ani odstoupení Velké Británie a Nizozemska od připravené smlouvy.

iZdroj fotografie: Wald-Burger8/ Creative Commons / CC BY-SA
Americký vrtulník AH-64 Apache

Oba státy si raději nakoupily vrtulníky AH-64 Apache. Právě Apache je největším konkurentem Mangusty. Ta má oproti slavnějšímu konkurentovi pomalejší stoupání i celkový výkon. Ovšem i přes to se jedná o kvalitní vrtulník. Hlavní a ocasní rotor má Mangusta vyrobené z kompozitních materiálů na ochranu proti nepřátelské palbě. Může nést celkem 8 raket určených pro ničení pozemních obrněných cílů. Alternativou jsou 76 mm či 81 mm rakety. Na předku disponuje 20 mm kanónem.

Modernizace a komerční neúspěch

V posledních několika letech prošla Mangusta modernizací na verzi Agusta AW-129 Mangusta. Samotná modernizace spočívala v zavedení výkonnějšího motoru, zlepšení opancéřování, instalace výkonnějších zbraňových systémů, nebo ve vylepšení obranných protiopatření jako je dávkovač světlic. Patnáct nových verzí vrtulníku zakoupila italská armáda. Turecko odkoupilo licenci pro vlastní výrobu těchto vrtulníků. I přes provedenou modernizaci je zájem o koupi Mangusty velmi malý.

iZdroj fotografie: Aldo Bidini / Creative Commons / CC BY-SA
Vrtulník Agusta A129 Mangusta, který používá italská armáda

Mezi bojovými vrtulníky tak nadále vítězí zmiňovaný Apache, nebo Eurocopter Tigre. Kvůli tomu je vrtulník považován za komerční neúspěch. Mangusty se využívaly zejména pro vojenské operace v Afghánistánu a v Iráku. V posledních letech (2016) bylo o těchto vrtulnících nejvíce slyšet při obraně Mosulské přehrady před útočníky tzv. Islámského státu. Kromě jiného vrtulníky využívalo i OSN při svých mírových misích.

Zdroj: Hot Cars

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Zobrazit další články