Společnost LOM Praha má na starosti unikátní renovaci vrtulníku SM-2 s označením OK-RUV. Jedná se o jediný exponát v České republice.
Vrtulník typu SM-2 s označením OK-RUV je jedním z exponátů muzejních sbírek kbelského letectva. Vojenský historický ústav čeká nyní velmi náročná oprava a renovace tohoto vzácného stoje, který byl vyráběn v letech 1960 až 1962. Jeho konstrukce se inspirovala modelem Mi-1 a dohromady se těchto vzdušných velikánů vyrobilo 86. Drtivá většina z nich byla provozována v Polsku, pět bylo odvezeno do Rumunska a pouze jeden se dostal až do Československé republiky.
Renovace jediného vrtulníku SM-2 u nás
U letky Ministerstva vnitra dostal registrační označení OK-BYK až do roku 1970, kdy byl převeden do letecké společnosti Slov-Air. Registrace byla následně změněna na konečnou podobu, tedy OK-RUV. Nyní však čeká pracovníky podniku LOM Praha renovace tohoto vzácného stroje, který je u nás pouze jeden. Vrtulník SM-2 byl u nás využíván zejména pro kontroly stavu vedení vysokého napětí a také ropovodů.
Vrtulník našel během své kariéry velké využití
Své využití našel i u filmařů a televizi, kde byl během jejich výzkumů vybaven speciálním vybavením, které představovalo teleskopické antény a speciální přístroje. Určitou dobu se také používal pro měření a testování v oblasti analýz frekvencí signálů. Jeho služební kariéra skončila v roce 1975, kdy byl předán do sbírek Leteckého muzea Kbely.
Jeho konstrukce byla inspirována sovětským vrtulníkem Mil Mi-1
Vrtulník SM-2 s označením OK-RUV je víceúčelový užitkový vrtulník, který má třílistý nosný rotor a také třílistý vyrovnávací rotor. Jeho konstrukce se inspirovala sovětským vrtulníkem Mil Mi-1. Jeho výroba byla v Polsku licencována pod označením PLZ SM-1. V některých případech může být tento vrtulník známý také pod označením WSK SM-2.
Vyráběny byly tři verze
SM-2 byl vyráběn ve třech základních variantách. Jednou byla vojenská, druhou vrtulník s jeřábem a třetí byla sanitní varianta. Jeho transportní verze byla určena pro přepravu pěti cestujících včetně pilota. Tři z nich seděli v zadní části kabiny a jeden po boku pilota v přední části. Záchranářská verze obsahovala nosítka uvnitř draku nebo gondoly po boku trupu.
Dodatečné palivové nádrže zvyšovaly dolet o 500 km
Na všechny varianty vrtulníků se daly dodatečně namontovat také přídavné palivové nádrže o objemu 140 litrů, které zvyšovaly jeho dolet o 500 km. Vrtulník vybavený jeřábem měl označení SM-2R a jeho naviják měl nosnost 120 kg. Tyto stroje se kromě Polska dostaly do služby také v tehdejším Československu, Maďarsku, Rumunsku a Finsku.