V Česku proběhne unikátní renovace vrtulníku SM-2 OK-RUV. Jde o ojedinělý kousek historické hodnoty

Společnost LOM Praha má na starosti unikátní renovaci vrtulníku SM-2 s označením OK-RUV. Jedná se o jediný exponát v České republice.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR
                   

Vrtulník typu SM-2 s označením OK-RUV je jedním z exponátů muzejních sbírek kbelského letectva. Vojenský historický ústav čeká nyní velmi náročná oprava a renovace tohoto vzácného stoje, který byl vyráběn v letech 1960 až 1962. Jeho konstrukce se inspirovala modelem Mi-1 a dohromady se těchto vzdušných velikánů vyrobilo 86. Drtivá většina z nich byla provozována v Polsku, pět bylo odvezeno do Rumunska a pouze jeden se dostal až do Československé republiky.

Renovace jediného vrtulníku SM-2 u nás

U letky Ministerstva vnitra dostal registrační označení OK-BYK až do roku 1970, kdy byl převeden do letecké společnosti Slov-Air. Registrace byla následně změněna na konečnou podobu, tedy OK-RUV. Nyní však čeká pracovníky podniku LOM Praha renovace tohoto vzácného stroje, který je u nás pouze jeden. Vrtulník SM-2 byl u nás využíván zejména pro kontroly stavu vedení vysokého napětí a také ropovodů.

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR

Vrtulník našel během své kariéry velké využití

Své využití našel i u filmařů a televizi, kde byl během jejich výzkumů vybaven speciálním vybavením, které představovalo teleskopické antény a speciální přístroje. Určitou dobu se také používal pro měření a testování v oblasti analýz frekvencí signálů. Jeho služební kariéra skončila v roce 1975, kdy byl předán do sbírek Leteckého muzea Kbely.

Jeho konstrukce byla inspirována sovětským vrtulníkem Mil Mi-1

Vrtulník SM-2 s označením OK-RUV je víceúčelový užitkový vrtulník, který má třílistý nosný rotor a také třílistý vyrovnávací rotor. Jeho konstrukce se inspirovala sovětským vrtulníkem Mil Mi-1. Jeho výroba byla v Polsku licencována pod označením PLZ SM-1. V některých případech může být tento vrtulník známý také pod označením WSK SM-2.

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR

Vyráběny byly tři verze

SM-2 byl vyráběn ve třech základních variantách. Jednou byla vojenská, druhou vrtulník s jeřábem a třetí byla sanitní varianta. Jeho transportní verze byla určena pro přepravu pěti cestujících včetně pilota.  Tři z nich seděli v zadní části kabiny a jeden po boku pilota v přední části. Záchranářská verze obsahovala nosítka uvnitř draku nebo gondoly po boku trupu.

iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR

Dodatečné palivové nádrže zvyšovaly dolet o 500 km

Na všechny varianty vrtulníků se daly dodatečně namontovat také přídavné palivové nádrže o objemu 140 litrů, které zvyšovaly jeho dolet o 500 km. Vrtulník vybavený jeřábem měl označení SM-2R a jeho naviják měl nosnost 120 kg. Tyto stroje se kromě Polska dostaly do služby také v tehdejším Československu, Maďarsku, Rumunsku a Finsku.

Zdroj: LOM Praha s.p., Aviastar

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Letní dovolená se letos Čechům prodraží. Ceny pohonných hmot jdou totiž opět nahoru
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Jaký je původ tajemného Čupakabry: Někteří zastávají teorii, že jde o výsledek mimozemského genetického inženýrství
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
I obyčejné oregano má co nabídnout, má antibakteriální a protizánětlivé účinky
adbz.cz
adbz.cz
Dům z 19. století chtěli rozšířit bez většího zásahu. Architekti úkol splnili, aniž by narušili původní atmosféru