Ruské letectvo má papírovou převahu, ale zatím se nepředvedlo. Ukrajina mu dokázala sestřelit i nejmodernější stroje

Letecká převaha je jedním ze základních předpokladů k vítězství v moderní válce. Je třeba mít nejen letadla, ale i dostatečně vycvičené piloty pro ně.

i Zdroj fotografie: Alan Wilson / Creative Commons / CC BY
                   

Ruské bojové letectvo má nad tím ukrajinským, nebo alespoň na začátku války mezi oběma státy mělo, zhruba 15násobnou převahu. Výrazně vítězilo nejen v počtu bojových letadel, ale i v kvalitě značné části z nich. Zatím ale ukrajinské letectvo zničit nedokázalo a samo dle Ukrajiny ztratilo již minimálně 44 letounů (údaj nelze zatím ověřit).

Stovky letadel jsou moderní typy

Nízká účinnost ruského letectva a nevelké počty letadel, které nasazuje, mnoho expertů matou. Ukrajina dokonce tvrdí, že nasazena je asi jen stovka ruských strojů, což je překvapující, protože stíhacích letounů a bitevních letadel má Rusko zhruba 1 400. Z toho jich asi 350 patří mezi moderní stroje, ale i ty starší jsou srovnatelné s těmi ukrajinskými, protože jejich letectvo je stále ještě vybaveno přesně stejnými typy.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Existuje několik teorií, proč nad Ukrajinou neoperují stovky letadel. Předpokládá se, že mnoho ruských pilotů nemá nalétaný dostatek hodin a neumí operovat ve velkých formacích a za zhoršených podmínek. Možné je, že si letadla Rusko drží v záloze pro případ zásahu NATO, ale při ne příliš dobrých výsledcích na zemi a ztrátách to nedává smysl. Také je možné, že velení prostě nechce ztratit drahocenná letadla, a tak raději riskuje velké ztráty tanků a další techniky.

iZdroj fotografie: Alex Beltyukov / Creative Commons / CC BY
Start Su-57

Ukrajinská obrana je totiž stále velmi aktivní a účinná. Třeba v sobotu 5. března měla sestřelit pět ruských letadel včetně nejmodernějších strojů. Ukrajinci stále mají v provozu nejen část svého letectva a letišť(!), ale i protiletadlových systémů, které se Rusku nepodařilo zcela zničit.

K tomu dostávají ze západu doslova tisíce protiletadlových raket typu MANPADS, které jsou sice primárně určeny proti nízko letícím cílům, ale přesto někdy slaví úspěch i proti těm nejlepším ruským strojům. Kvůli jejich hrozbě se Rusové snaží více operovat v noci a ve větších výškách, nebo naopak těsně nad zemí při vysokých, v některých případech i nadzvukových rychlostech.

Sestřely moderních letounů

Přesto se podle tvrzení Ukrajinců i těmito raketami podařilo „sundat“ třeba moderní ruskou stíhačku Su-35. Kromě Su-57, kterých existuje jen pár, je to nejmodernější ruský letoun. Jde o stroj vyvinutý z původního Su-27. Je velmi obratný a dosahuje rychlosti Mach 2,25. Jde o víceúčelový letoun určený sice především ke vzdušnému souboji a vybojování vzdušné nadvlády nad bojištěm, ale je schopný útočit i na pozemní cíle.

Podobným letadlem jsou i Su-30, která jsou ale na rozdíl od Su-35 dvoumístná a starší. I zde jde o derivát původního letounu Su-27. Toto letadlo dosahuje rychlosti Mach 2 a i ono je schopno stíhacího boje, s větším důrazem na schopnost útoků na pozemní cíle. Rusko v poslední době své Su-30 modernizuje za využití mnoha prvků, které jsou instalovány do Su-35, nebo dokonce byly vyvinuté pro Su-57.

Přesně takhle má vypadat každá rusomrdská stíhačka tahle už je šestá sestřelená 👊💙💛

Zveřejnil(a) Vlastislav Lankaš dne Čtvrtek 24. února 2022

Ukrajina hlásila i několik sestřelů starších bitevních letadel Su-25. Ve výzbroji byl i v Česku, kde se mu přezdívalo hrábě. Jde o letoun, který je určen primárně k poskytování přímé letecké podpory či ničení obrněných vozidel a je ruským ekvivalentem známých amerických bitevních A-10 Warthog.

Létá maximální rychlostí 950 kilometrů v hodině a bývá vyzbrojen pumami a raketami. Má i omezenou schopnost vzdušného boje. Operuje v nízkých výškách, je tedy snadné ho zasáhnout raketami, jako jsou třeba Stinger, ale letoun je silně pancéřován a jeho systémy a motory jsou konstruovány tak, aby dokázaly fungovat i při dosti značném poškození letounu.

Dolů šel i stíhací bombardér

Rusko má i bombardér Su-24, ale není jasné, zda ho použilo. Ale nasazen a Ukrajinou sestřelen byl jeho nástupce, dvoumístný Su-34, dokonce údajně pěchotním systémem Igla-1 přímo v Kyjevě. Su-34 je nejmodernější ruský stíhací bombardér, který, i když zvládá vzdušné souboje, je používán velmi efektivně hlavně k podpoře pozemních jednotek, jak prokázal hlavně v Sýrii. Dokáže nést až 8 000 kg různých druhů raket, pum, protilodních střel, přesně naváděné, obyčejné tzv. železné a další munice. Jeho maximální rychlost je Mach 1,8, těsně nad zemí 1,2 Mach.

UA shot down one of Russia’s top tier combat aircraft, a Su-34 Fullback fighter-bomber.

Zveřejnil(a) Philippines Defense Forces Forum dne Sobota 5. března 2022

Rusko má stále ve výzbroji i starší stíhací letouny Su-27, ze kterých vychází jeho modernější letadla. Stále je doplňuje frontová stíhačka MiG-29 a nově objednaná vylepšená verze MiG-35. Starší Su-27 a původní MiG-29 má ve výzbroji i ukrajinské letectvo, tato letadla pocházejí ještě z doby SSSR, i když mohla být modernizována. Rusko má i více než sto rychlých MiG-31.

Ty jsou určeny hlavně k zachycení bombardérů především v oblastech, kde Rusko nemá mnoho letišť (Severní Sibiř, Dálný Východ) a jsou určena ke vzdušnému boji s bombardéry na dlouhou vzdálenost. Jejich nasazení nad Ukrajinou by tedy nedávalo smysl. Stejně tak nejsou zprávy o tom, že by tu nasadilo, byť například zkušebně, letoun páté generace Su-57.

Některé ruské vrtulníky jsou zjevně snadno zranitelné

Ruské letectvo nad Ukrajinu poslalo i transportní letadla, která zde shazovala výsadkáře a jejich vybavení. Ukrajina ohlásila, že sestřelila například jedno z nich, klasický výsadkářský ruský letoun Il-76. Podle dostupných zpráv zapojilo Rusko do bojů o Ukrajinu i strategické bombardéry Tu-160 schopné létat rychlostí Mach 2,05, z nichž byly odpáleny některé protizemní přesně naváděné střely. Vyloučeno není, že další rakety mohly být odpalovány i z letounů Tu-22M, ale v obou případech se tak dělo pravděpodobně z bezpečí ruského vzdušného prostoru.

Samostatnou kapitolou leteckého útoku Ruska na Ukrajinu je použití bitevních vrtulníků. Ruské moderní vrtulníky typu Kamov Ka-52 i Milj Mi-28 i několik starších Mi-24 po prvopočáteční denní aktivitě a prokázaném sestřelu minimálně jednoho Ka-52 ukrajinskými obránci pravděpodobně přešly na noční bojové lety.

Mnohem více zranitelné se v konfliktu na Ukrajině ukazují být transportní vrtulníky odvozené ze starého typu Mi-8, dnes často spíše z jeho pokračovatele Mi-17, byť jsou dodatečně pancéřované a vybavené i protizemními střelami a kulometem. Videí o zasažení a zničení těchto ruských strojů za letu je plný internet.

Jak efektivní je podle vás ruské letectvo nad Ukrajinou?

Zdroj: Rusi

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články