Ne všechny letouny se do ukrajinských podmínek hodí, třeba F-16, které by mohly ty ruské zničit, vyžadují naprosto úhlednou startovací i přistávací dráhu.
Ukrajinské letectvo je oproti tomu ruskému v početní i kvalitativní nevýhodě. Jeho letadla jsou stará, ještě z dob Sovětského svazu; a i když je má federace také, tak často alespoň nějak modernizovaná, případně nahrazená „následovníky“, ale s výrazně lepšími schopnostmi. I proto ukrajinská vláda opakovaně žádala spojence o moderní letadla – nejčastěji se přitom mluví o letounech General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Jejich dodávky ale prozatím váznou, protože je možné, že by je Rusové mohli vyřadit, aniž by s nimi vůbec bojovali.
F-16 se může ruským letounům postavit
F-16 Fighting Falcon je sice staré konstrukce, ale jeho poslední varianty se nejmodernější ruským letounům určitě vyrovnají, a mohou být dokonce i lepší – tedy nejspíše s výjimkou Suchoj Su-57 Felon, ale těch má ruské letectvo stejně jenom hrstku (několik desítek). Teoreticky by se tedy mohlo zdát, že by se F-16 do výzbroje ukrajinského letectva hodily, protože jsou víceúčelové a zvládají jak vzdušný boj, tak útoky na pozemní cíle. V podstatě by tak jenom stačilo, kdyby se s nimi ukrajinští piloti naučili létat, což by ale trvalo několik měsíců.
Západní spojenci se ale zdráhají letouny dodat a tvrdí, že Ukrajina potřebuje jiné zbraně, neboť letadla nejsou při válce s Ruskem tak důležitá. Na jednu stranu je to pravda, letectva obou stran drží na uzdě silná protivzdušná obrana a prim hraje dělostřelectvo, rakety nebo drony. Druhým problémem je, že mají Ukrajinci jen několik vhodných letištních drah, z nichž by mohly F-16 startovat. Letouny totiž nezvládají provizorní plochy jako původem sovětské stroje (třeba MiG-29), které dnes „žlutomodrá“ země využívá.
Sání motoru F-16 je téměř u země
Pohled na předek letounu F-16 odhalí, proč tento stroj potřebuje kvalitní letiště s pevnou a čistou drahou – je jím obří otvor nasávání vzduchu do motoru. V případě startu na provizorní dráze by však mohlo letadlo nasát nějaké nečistoty, což by vedlo k fatálnímu zničení agregátu. Ukrajinci by s nimi tedy mohli startovat pouze z velkých letišť, což by ale letouny rychle prozradilo, takže by je mohlo Rusko rychle zničit. Oproti tomu stroje sovětské konstrukce zvládají startovat i z provizorních drah nebo dokonce silnice.
Nepřítel by přitom ani nemusel cílit na letadla, stačilo by, kdyby zničil vzletové dráhy nebo je znečisilt, protože ani tehdy by z nich nemohl letoun F-16 vzlétnout. Opravit poničené letištní dráhy, proti nimž lze nasadit třeba kazetovou munici, je pak práce i na několik týdnů. Ukrajinci by tedy letadla měli, ale stejně by je nemohli použít. Proto dává mnohem větší smysl dodat jim starší Mikoyan MiG-29 Fulcrum. Z moderních Západních strojů by pro ně byly vhodné švédské Saab JAS-39 Gripen, protože z provizorních drah, na rozdíl od F-16, startovat zvládají.