Rusko může velmi jednoduše vyřadit americké stíhačky F-16 i bez boje: stačí, aby znečistilo letištní ranveje a má vyhráno

Ne všechny letouny se do ukrajinských podmínek hodí, třeba F-16, které by mohly ty ruské zničit, vyžadují naprosto úhlednou startovací i přistávací dráhu.

Pohled na sání motoru letounu F-16 i Zdroj fotografie: Ronnie Macdonald / Creative Commons / CC BY
                   

Ukrajinské letectvo je oproti tomu ruskému v početní i kvalitativní nevýhodě. Jeho letadla jsou stará, ještě z dob Sovětského svazu; a i když je má federace také, tak často alespoň nějak modernizovaná, případně nahrazená „následovníky“, ale s výrazně lepšími schopnostmi. I proto ukrajinská vláda opakovaně žádala spojence o moderní letadla – nejčastěji se přitom mluví o letounech General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Jejich dodávky ale prozatím váznou, protože je možné, že by je Rusové mohli vyřadit, aniž by s nimi vůbec bojovali.

F-16 se může ruským letounům postavit

F-16 Fighting Falcon je sice staré konstrukce, ale jeho poslední varianty se nejmodernější ruským letounům určitě vyrovnají, a mohou být dokonce i lepší – tedy nejspíše s výjimkou Suchoj Su-57 Felon, ale těch má ruské letectvo stejně jenom hrstku (několik desítek). Teoreticky by se tedy mohlo zdát, že by se F-16 do výzbroje ukrajinského letectva hodily, protože jsou víceúčelové a zvládají jak vzdušný boj, tak útoky na pozemní cíle. V podstatě by tak jenom stačilo, kdyby se s nimi ukrajinští piloti naučili létat, což by ale trvalo několik měsíců.

Belgický letoun F-16 iZdroj fotografie: Uživatel Blueshade / Creative Commons / CC BY-SA
F-16 na ranveji

Západní spojenci se ale zdráhají letouny dodat a tvrdí, že Ukrajina potřebuje jiné zbraně, neboť letadla nejsou při válce s Ruskem tak důležitá. Na jednu stranu je to pravda, letectva obou stran drží na uzdě silná protivzdušná obrana a prim hraje dělostřelectvo, rakety nebo drony. Druhým problémem je, že mají Ukrajinci jen několik vhodných letištních drah, z nichž by mohly F-16 startovat. Letouny totiž nezvládají provizorní plochy jako původem sovětské stroje (třeba MiG-29), které dnes „žlutomodrá“ země využívá.

Sání motoru F-16 je téměř u země

Pohled na předek letounu F-16 odhalí, proč tento stroj potřebuje kvalitní letiště s pevnou a čistou drahou – je jím obří otvor nasávání vzduchu do motoru. V případě startu na provizorní dráze by však mohlo letadlo nasát nějaké nečistoty, což by vedlo k fatálnímu zničení agregátu. Ukrajinci by s nimi tedy mohli startovat pouze z velkých letišť, což by ale letouny rychle prozradilo, takže by je mohlo Rusko rychle zničit. Oproti tomu stroje sovětské konstrukce zvládají startovat i z provizorních drah nebo dokonce silnice.

Nepřítel by přitom ani nemusel cílit na letadla, stačilo by, kdyby zničil vzletové dráhy nebo je znečisilt, protože ani tehdy by z nich nemohl letoun F-16 vzlétnout. Opravit poničené letištní dráhy, proti nimž lze nasadit třeba kazetovou munici, je pak práce i na několik týdnů. Ukrajinci by tedy letadla měli, ale stejně by je nemohli použít. Proto dává mnohem větší smysl dodat jim starší Mikoyan MiG-29 Fulcrum. Z moderních Západních strojů by pro ně byly vhodné švédské Saab JAS-39 Gripen, protože z provizorních drah, na rozdíl od F-16, startovat zvládají.

Letouny F-16 na letišti

Jaká letadla jsou podle vás pro Ukrajinu nejvhodnější?

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Ve velkochovu se mezi živými kuřaty povalovaly uhynulé kusy. Dan-Moravia Agrar dodávala i pro Vodňanské kuře
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Okamžitý test schopností člověka: Jen velmi malé % pozorovatelů odhalí leoparda do 15 vteřin
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Pomocník citron: Dokáže pomoci v boji proti cholesterolu, podpoří i čištění tepen
adbz.cz
adbz.cz
Aby dům příliš nevyčníval, bylo potřeba napodobit ducha místních statků: Prolnutí architektury minulých století s tou moderní