Jelikož Rusko nedokáže ohnivzdorné kombinézy pro své piloty vyrobit, pašuje je po stovkách kusů ze zahraničí. Jedná se přitom o jedny z nejlepších svého druhu.
Krátce po invazi na Ukrajinu uvalily mnohé Západní země na Rusko sankce s cílem zasáhnout jeho ekonomiku, zbrojní průmysl i schopnost moderně vybavovat své ozbrojené síly. Jednou z oblastí, kde se federace dostala do problémů, je výstroj pro vojenské piloty, jimž konkrétně není schopna z domácích zdrojů zajistit žáruvzdorné obleky z materiálu zvaného nomex, který ruský průmysl jednoduše neumí vyrobit. Příspěvky na sociálních sítích však dokazují, že aniž by Rusko problém přiznalo, maskuje ho pašováním.
Pašování kombinéz z nomexu zveřejnili pašeráci
Důkazem podloudné aktivity Rusů mají být příspěvky o činnosti dobrovolníků na ruském telegramovém kanálu Fighterbomber. Tam se pašeráci federace pochlubili, že se jim pro své piloty podařilo získat celkem 300 žáruvzdorných kombinéz i spolu s rukavicemi. Údajně jde o vybavení jinak určené pilotům britského královského letectva. Dobrovolníci prý po světě rozjeli velikou akci, aby je do Ruska dostali a mohli je tak své vojenské piloty efektivně vybavit.
Speciální obleky podle svých tvrzení nakupovali ve velmi malých počtech v mnoha zemích tak, aby nikdo nepojal podezření, že se někdo snaží obejít zbrojní embargo na Rusko. Následně obleky a rukavice do země propašovali. Ruští piloto si je údajně náramně pochvalují, protože má jít o vybavení mnohem lepší a pohodlnější, než jaké jim zajišťovala jejich země.
Oblek z nomexu vydrží i 300 stupňů Celsia
Nomex je speciální materiál na bázi araminů, mezi než patří i mnohem známější Kevlar. V 60. letech 20. století ho vyvinula americká společnost DuPont. Jeho výhodou je právě vysoká tepelná odolnost, vydržet by měl teploty kolem 300 stupňů Celsia, a zároveň je velmi pružný a lehký, takže své nositele jakkoliv neomezuje. Materiál proto slouží k výrobě různých žáruvzdorných obleků, tedy například i pro hasiče a dělníky pracující v hutnictví.
Speciální kombinézy pro piloty vyrobené z nomexu jsou důležité v případě, že se jejich letoun dostane do potíží; jelikož je totiž plný leteckého paliva, může začít velmi rychle hořet. A v případě, že by pilot neměl ohnivzdorný oblek, mohl by okamžitě utrpět těžké popáleniny a na místě zemřít nebo ztratit schopnost nějakým způsobem reagovat. Oblek mu dává čas buď vyčkat, jestli protipožární systém plameny uhasí, anebo mu umožní se z letadla katapultovat.