Ruský tanker Il-78 sám uletí tisíce kilometrů a prodlouží dolet i 3 letadlům naráz. K boji pochopitelně určen není, přesto se občas pouští do riskantních misí.
dave test
Jestliže chtějí vojenská letadla zdolat větší vzdálenosti, nemusí přistávat na letištích, protože mohou mnohá z nich dotankovat palivo za letu. To vyžaduje velké specializované letouny s dostatečnými zásobami pohonných hmot i speciální zařízení, které přečerpání z jednoho stroje do druhého umožní. Těmito tankery je známé spíše americké letectvo, ovšem i to ruské jedním disponuje – jedná se o Iljušin Il-78, případně jeho modernizované verze.
Základem leteckého tankeru se stal Il-76
Sovětský svaz se po vzoru Spojených států snažil zavést tankování za letu, a většinou k tomu používal starší upravené bombardéry Tupolev Tu-16 a Mjasiščev M-4, které se nicméně příliš se neosvědčily. Proto v 70. letech 20. století začali konstruktéři pracovat na speciálním leteckém tankeru postaveném na základě dopravního letounu Iljušin Il-76. V létě roku 1983 tak poprvé vzlétl prototyp nového tankovacího letounu, a o rok později už vstoupil do služby jako Iljušin Il-78.
Hned vzápětí ale začaly práce na jeho modernizované verzi s vyšší nosností paliva, označována byla jako Il-78M a do služby vstoupila v roce 1987, přičemž se stala tankovacím sovětským, a později ruským standardem. Na palubě přitom dokáže uchovávat až 105,7 tun paliva určeného pro jiná letadla. Později byly postaveny i exportní varianty, ve výzbroji je má například Pákistán, Indie, Alžírsko, ale i Čína, a třeba libyjský stroj byl zničen v bojích v roce 2015. Roku 2021 pak ve federaci začala výroba modernizované verze Il-78M-90A.
Tanker Il-78 doplní i 3 letadla najednou
Letoun Il-78 je 46,59 metrů dlouhý, rozpětí jeho křídel vychází na 50,5 metrů, a má 6člennou osádku. Pohání ho čtveřice proudových motorů, s jejichž pomocí je schopen vystoupat do výšky až 12 kilometrů a dosáhnout rychlosti až 850 km/h; jeho dolet pak dosahuje slušných 7 300 kilometrů. Disponuje 3 přečerpávacími jednotkami s rychlostí čerpání až 2 200 litrů paliva za minutu. Zajímavostí je, že lze v případě potřeby z prostoru letounu nádrže odstranit a využívat ho jako nákladní.
Jeden z tankovacích letounů Il-78 přitom zburcoval v polovině března 2023 letouny NATO, které mají na starost vzdušný prostor Estonska. Přiblížil se přespříliš, tak ho dva bojové letouny Eurofighter Typhoon vyprovodily. Tanker byl v těsné blízkosti estonského vzdušného prostoru, ale z mezinárodního prostoru do něj nakonec nevstoupil.
Proti moderním letounům 4. generace s rychlostí Mach 2, v jejichž výzbroji jsou i moderní střely vzduch-vzduch MBDA Meteor, případně IRIS-T, by byl tanker v případě nějakého incidentu zcela bezmocný. Nejde přitom zdaleka o první takovou „provokaci“, stíhačky NATO musely kvůli porušování pravidel vzlétnout už ve stovkách případů. Vzdušný prostor je nicméně chráněn v rámci NATO Air Policing, kdy jsou letouny v pohotovosti 24 hodin denně po celý rok, a startují hned, jak je to za dané situace možné.