Nejnovější varianta stíhacího bombardéru Su-34 už se z fronty nevrátila. I když měla být na dostřel Ukrajincům, z oblohy ji nakonec sundala střela z ruské protiletadlové obrany.
Ačkoliv bývá ruská protiletadlová obrana označována za jednu z nejschopnějších na světě, neobejde se bez „přešlapů“. Ovšem nutno zmínit, že spíše než samotné systémy za ně mohou jejich obsluhy, které nadělaly jenom v současné válce na Ukrajině spoustu chyb. Hlavně ve zmatečním začátku v roce 2022 sestřelily několik vlastních (tedy ruských) letadel, a i když by se mohlo zdát, že po více jak rok trvajícím konfliktu nebudou chyby opakovat, není to pravda. Jejich poslední zásah je nešťastný o to více, že se jednalo o nejnovější variantu moderního stíhacího bombardéru Suchoj Su-34M Fullback.
Rusko už ztratilo dvacítku bombardérů Su-34
Letouny Suchoj Su-34 jsou pro ruské letectvo nesmírně cenné, neboť byly do služby zavedeny teprve v roce 2014, a na začátku války na Ukrajině jich mělo k dispozici pouze 146. Z nich přitom ztratilo minimálně 20, což jsou ale pouze potvrzené případy a nelze vyloučit, že jich bylo ve skutečnosti více. Poslední sestřel Su-34 byl ohlášen 3. března 2023 u města Doněck, a podle mnoha zdrojů ho nemají na svědomí ukrajinští vojáci, ale sama ruská protiletadlová obrana. Federace ale střelbu do vlastních řad nepotvrdila.
Ztráta je to nicméně citelná, a to tím spíše, že měla být sestřelena modernizovaná varianta Su-34M, jejíž první verzi dostalo letectvo teprve v létě 2022. Stíhací bombardér má mít novou avioniku, radarové, zaměřovací a komunikační systémy, a využívat může vícero druhů munice. Podle některých zpráv by měla být tato letadla schopna nosit i moderní řízené střely Ch-101, které Rusko používá k útokům na cíle po celé Ukrajině, ale dříve je odpalovalo výhradně ze strategických bombardérů.
Bombardér Suchoj Su-34 je odvozeninou od bojového letounu Suchoj Su-27 Flanker, i když se od něj v mnoha ohledech odlišuje. Jeho vývoj začal již v Sovětském svazu a poprvé se letoun vznesl v roce 1990, ale na další vylepšení se čekalo velmi dlouho. Do budoucna by jím chtěla federace nahradit taktický bombardéry Suchoj Su-24 Fencer, a dokonce i strategický Tupolev Tu-22M Backfire. Aktuálně ho má ve výzbroji jenom jen Rusko, i když mělo zájem i Alžírsko.
Bombardér Su-34 nabízí osádce i toaletu
Letoun je poměrně veliký, na délku má 23,34 metrů a rozpětí jeho křídel dosahuje 14,7 metrů. K pohonu slouží dvojice motorů, které mu dokáží udělit maximální rychlost Mach 1,8 a vynést ho do výšky 17 kilometrů. Obsluhu zajišťuje dvoučlenná osádka, a zajímavé je, že nesedí za sebou, ale vedle sebe, což jí umožňuje mnohem lepší spolupráci. V kabině mají piloti i pisoár a speciální zařízení na ohřev jídla.
Stroj byl postaven tak, aby mohl nést velkou zátěž v podobě výzbroje, a to v hmotnosti až 14 tun. Zbraně mohou být zavěšeny až na 12 hardpointech, často jsou jimi střely vzduch-vzduch dlouhého i krátkého dosahu, s nimiž se může Su-34 úspěšně utkat i s bojovými letouny. Použít je možné i různá pouzdra s neřízenými raketami, řízené střely, naváděné i nenaváděné pumy, stejně jako protilodní nebo protiradarové střely. Vše doplňuje rychlopalný kanon ráže 30 milimetrů se zásobou 180 nábojů.