USA potřebují v blízké budoucnosti nahradit letouny F-22 Raptor. Vyrostla jim konkurence v podobě čínských a ruských strojů. Nová stíhačka musí být uzpůsobena pro jiná bojiště.
Dlouhá léta měly Spojené státy jednoznačnou leteckou převahu. Zajišťovaly ji stíhače páté generace F-22 Raptor, které jsou v posledních letech doplněny stroji F-35. Ovšem dnes největší americký soupeř na globálním poli Čína má vlastní letoun páté generace J-20, který je americkému Raptoru více než zdatným soupeřem a může ho i v některých směrech předčit. Rusko navíc začalo s výrobou SU-57. Proto USA potřebují nový letoun vyšší generace.
Prioritou je Pacifik
Ten bude mít jiné specifikace než F-22, s jehož nasazením se počítalo především při případném konfliktu v Evropě. Nyní není hlavním americkým soupeřem Rusko, ale Čína. Střet s ní by se pravděpodobně odehrával v oblasti Tichého oceánu, kde není tolik leteckých základen jako v Evropě. To by si logicky vyžádalo mnohem větší dolet, než jakým disponují současné Raptory, protože nutnost velmi často doplňovat palivo za letu znamená logistické komplikace a bojová omezení.
Konstruktéři se nejspíše budou snažit najít kompromis. Pokud by byl letoun stavěný jen pro pacifické bojiště, byl by špatně prodejný americkým spojencům, především z Evropy. Očekává se proto, že by mohl být založený na modulárním principu. Daly by se tedy k němu připojit přídavné nádrže, například na úkor některých zbraní, a tím by se zvýšil jeho dolet. Letadla na kontinentu by přídavní nádrže neměla, ale zase by mohla nést větší množství zbraní.
Nová výzbroj
Oproti Raptoru by se nejspíše změnilo i složené výzbroje. S ohledem na očekávané střety na dlouhou vzdálenost, by letoun mohl nést větších raket vzduch-vzduch dlouhého dosahu, pravděpodobně nově vyvíjené AIM-260. Ty mají překonávat čínské PL-15, které dnes dosahem předčily americké AIM-120 AMRAAM. Nový letoun také pravděpodobně bude moci vést aktivní boj proti protiletadlové obraně protivníka.
Podle zpráv by letadlo mohlo být začít vyráběno ještě na konci tohoto desetiletí, ačkoli vše bude záviset na vynaložených finančních prostředcích a případných komplikacích. Americké letectvo ale bude nový letoun potřebovat, protože některé jeho plány naznačují, že by F-22 rádo poslalo do předčasného důchodu. Letoun měl vždy mnoho problémů, ale především je velmi náročný na údržbu, což odčerpává značné zdroje amerického letectva. Navíc Čína a Rusko na šesté generaci pravděpodobně pracují také.