Číňané chtějí instalovat energetické zbraně na stíhačky J-20. Mají problém s motory, chybí jim dostatečný výkon

Síla čínského letectva roste. Kvalita letadel ale stále neodpovídá nejlepším západním strojům, Číňané se tedy snaží technologickou propast překonat.

Čínský letoun Chengdu J-20 i Zdroj fotografie: uživatel Alert5 / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Nejlepším strojem čínského letectva je dnes bezesporu Chengdu J-20, kterých má Čína ve výzbroji již více než 150. Ačkoli jde o kvalitní letouny 5. generace, podle analytiků nedosahují kvalit obdobných amerických letadel, především F-22 Raptor. Čínská letadla údajně nemají tak velké schopnosti stealth. Největší současný problém má však Čína s motorem.

Motory jsou na letoun příliš slabé

První vyrobená letadla byla vybavena ruskými Saturn AL-31, které byly používány třeba pro Su-27. Čína ale poté vyrobila své vlastní motory Shenyang WS-10. Ty jsou sice odvozené od jádra motorů CFM-56II, jež zase vycházelo z motoru G.E. F101, ale podle dostupných informací nemají čínské motory potřebný výkon, a k pohonu velké dvoumotorové stíhačky nestačí. Čína se proto snaží tento handicap co nejrychleji napravit, což se jí zatím nedaří.

Chengdu J-20

Zveřejnil(a) World Army dne Sobota 28. října 2017

První prototyp letadla J-20 vzlétl v roce 2011, do služby ho Čína uvedla v roce 2017. Letadlo je 21,2 metry dlouhé a má rozpětí těsně nad 13 metrů. Dosahuje rychlosti Mach 2 a má být schopno dostoupat až do výšky 20 kilometrů. Může nést různé čínské protiletadlové střely krátkého, středního a dlouhého doletu, menší naváděné pumy a protiradarové střely.

Řešením by měl být WS-15

Čína se v současné době snaží vyvinout nový výkonnější motor WS-15, který by její problémy nejspíše vyřešil. Chtěla by totiž J-20 vyzbrojit energetickými zbraněmi, jakými jsou například lasery nebo akustické zbraně. Ty ale potřebují dostatečný příkon energie. Ta se v bitevních letadlech dá vyrobit pouze pomocí motoru, což u J-20 není možné, protože i tak výkon jeho hnacího agregátu sotva stačí samotnému letadlu, a vyvinout silnější s dostatečnou spolehlivostí a životností se zatím nepovedlo.

Bezpečnostní analytik Ridzwan Rahmat upozornil na to, že plán na využití energetické zbraně na letadle má i další překážky. Jednak jejich výkon může tlumit mlha či prachové bouře. Druhý problém je v rychlosti zvuku. Tvrdí, že pokud se letadlo přiblíží rychlosti zvuku, produkuje rázové vlny, a vznikají tak poruchy aerooptiky, které zhoršují kvalitu laserů. Každopádně myšlenka Číny ohledně energetických zbraní na palubě stíhacích letadel je přinejmenším zajímavá.

Za jak kvalitní považujete nejmodernější čínská letadla?

Zdroj: BusinessInsider

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články