Zatímco ve vzduchu musí ukrajinské letectvo čelit ruské přesile, v bezpečí není ani na zemi. Nemusí to ale být takový problém, pakliže dokáže startovat i z malých silnic.
V okamžiku, kdy Rusko zahájilo invazi, ukrajinské letectvo vědělo, že pokud si chce zachovat nějakou bojeschopnost, nemůže své stroje soustředit pouze na několika letištích. Útočník byl totiž schopen přesných úderů, a ke všemu měl (a dodnes má) převahu zejména v počtech strojů. Ukrajinci proto svá letadla rozptýlili po celé zemi, aby je Rusové pokud možno nenašli. Startují tak z malých letišť, ale využívat mohou i řady silnic (a to nikoliv dálnic).
Su-27 zvládá operovat z úzké okresky
Jak takové rozptýlení vypadá ukazuje jedno z videí ukrajinského bojového letadla Suchoj-Su-27 Flanker, na němž je zachycen vzlet i přistání. Dochází k tomu na rovné silnici, přičemž rozhodně nejde o žádnou dálnici – ale evidentně o nějakou malou a úzkou okresku. Je však dostatečně rovná, takže poskytuje letounu dostatek prostoru. Kolem je pak hustý stromový porost, v němž lze nejspíše najít místo pro úkryt letounu i techniku nutnou pro jeho údržbu.
Su-27 je dvoumotorový letoun sovětské konstrukce postavený jako protiváha amerických strojů, jakým je třeba McDonnell Douglas F-15 Eagle. Do výzbroje sovětského letectva se dostával od roku 1985. Sověti přitom věděli, že mají země NATO v letectvu převahu, a proto zkonstruovali více strojů tak, aby zvládaly i provizorní plochy, a bylo je tedy možné rozptýlit. Letouny tak mají velmi odolný podvozek, nasávání vzduchu do motorů u země, a nejsou tak složité na údržbu. Dnes může z těchto předností napadená Ukrajina těžit.
Ukrajinská letadla jsou odolná, leč zastaralá
Ze záběrů je jasné, že Ukrajinci snad ani nemohli menší silnici pro letoun najít, protože se na ni sotva vejde – ale přesto zvládá přistávat i startovat, což samozřejmě svědčí i o mistrovství jeho pilota. Podobné schopnosti má však i druhý víceúčelový letoun ukrajinského letectva, a to Mikoyan MiG-29 Fulcrum. Oba typy letadel jsou však dnes už hodně zastaralé a modernějším ruským letounům tak nestačí. Vedle toho jich není na vyrovnaný vzdušný souboj dostatek, i když Ukrajině dostala několik MiG-29 třeba ze Slovenska a Polska.
I Západní letectva ale mají stroj s podobnými schopnostmi, a sice Saab JAS-39 Gripen, který ve 14 kusech aktuálně využívá i české letectvo. Do ukrajinských podmínek by byl zřejmě nejvhodnější, neboť by mohlo zůstat zachováno jejich rozptýlení; Západní spojenci však ale slíbili dodat letouny General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Ty jsou naopak známé nutností používat velmi kvalitní dráhy, takže je u nich používání nějaké okresky rozhodně mimo hru. Ukrajina tak bude muset letištím, odkud budou startovat, zajistit patřičnou ochranu.