Ruský pilot sundal ukrajinský Suchoj Su-25: ten odvádí i přes své stáří skvělou práci na obou stranách, jeho slabiny kompenzuje výzbroj

Ačkoliv je letoun Suchoj Su-25 poměrně odolný, není nesmrtelný. V dnešních podmínkách má přitom více slabin než předností; ale přesto dokáže překvapit.

Suchoj Su-25 Frogfoot i Zdroj fotografie: Ozbrojené síly Ukrajiny
                   

V sovětském letectvu měly letouny k podpoře pozemního vojska dlouhou tradici už od druhé světové války. V 60. letech pak začala tamní armáda hledat za zastaralé stroje náhradu; ta musela mít nejen dostatečnou nosnost, ale také být schopna nízkého letu a zároveň odolat protiletadlové palbě. Nakonec tak v roce 1975 poprvé vzlétlo letadlo, z něhož se později stal Suchoj Su-25 Frogfoot. A ačkoliv od té doby uplynuly dlouhé desítky let, je stále velmi užitečné a nebezpečné; dokázalo například sestřelit i modernější bitevník nepřítele.

Su-25 musel vydržet hodně; a také vydržel

Na základě požadavků ruského letectva tak nakonec vzniklo velice subtilní letadlo s vysokou odolností. Velký důraz byl kladen především na ochranu pilota, pročež je celý kokpit v titanové pancéřové vaně, a pro případ nouze má je k dispozici vystřelovací sedačka, aby se dokázal pilot z letounu katapultovat. Dále je Suchoj Su-25 vybaven odpalovači světlic a dalších protiopatření, jejichž úkolem je zmást protiletadlové střely, ať jsou vypáleny ze země nebo jiných letadel.

Dvojice ruských Su-25 na základně Hmímím iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany Ruské federace / Creative Commons / CC BY
Dvojice ruských Su-25 na základně Hmímím

Přesto se ukazuje, že létání se Suchojem Su-25 rozhodně nepatří k těm nejbezpečnějším. Například během současného konfliktu (války, chcete-li) na Ukrajině disponují těmito letouny obě strany, a obě už také o řadu „Frogfootů“ přišly. Naposledy během třetího lednového týdne 2023 měl nespecifikovaný ruský stíhací letoun sestřelit tento ukrajinský bitevník poblíž Poltavky v Doněcké oblasti. Naproti tomu ruská letadla pak nejčastěji doplácí na střelbu ze země, účinné jsou proti nim například střely typu MANPADS.

Suchoj Su-25 není příliš rychlý ani mrštný

Letouny sovětské konstrukce operují většinou v nízkých výškách, a proto jsou v dosahu téměř veškeré představitelné palby. Nemohou se přitom spoléhat na příliš vysokou rychlost, jelikož dvojice motorů jim udělí maximální rychlost 975 kilometrů v hodině. Suchoj Su-25 o délce 15,53 metrů a rozpětí křídel 14,36 metrů navíc není ani nejmrštnější, zvládá zatáčky s přetížením jen 6,5G. Vystoupat pak může do výšky 7 kilometrů a bojový dosah má 750 kilometrů.

Tyto nedostatky kompenzuje výzbrojí, neboť v základu nese kanón ráže 30 milimetrů, který lze doplnit ještě dvojicí kanonů ráže 23 milimetrů v podvěsu. Letadlo Su-25 disponuje celkem 11 závěsnými body a unese 4,4 tuny výzbroje. Ta se skládá z různých typů neřízených raket nebo nenaváděných pum, ale pod letadlem mohou být i řízené střely proti pozemním cílům, protiradarové nebo protitankové střely. Suchoj Su-25 pak může nést i rakety vzduch-vzduch krátkého dosahu.

Ztráty má Suchoj Su-25 i na druhé straně; na videu byl sestřelen letoun federace

Jak užitečné jsou dnes letouny Su-25?

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články