F-16 má vyzyvatele v podobě T-7A Red Hawk, má být mnohem levnější a neméně schopný; nahradit by ji mohl „doma“ i ve světě

Americké letectvo hledalo náhradu cvičných letounů zhruba 20 let, a právě výsledek dvou velkých zbrojovek má ambice dokonce překonat světoznámou F-16.

Prototypy letouny T-7 Red Hawk i Zdroj fotografie: Letectvo Spojených států amerických
                   

Když potřebuje vojenské letectvo vycvičit kvalifikovaného pilota pro bojové letouny, mělo by s ním postupovat od jednodušších po složitější stroje. Posledním krokem pak bývají pokročilé proudové cvičné letouny, z nichž jsou některé i nadzvukové. A právě ty mají také potenciál se stát po jistých úpravách bojovými. Jedním z nejnovějších je Boeing-Saab T-7A Red Hawk, který si vybralo americké letectvo; a do budoucna by měl mít hojné zastoupení.

Americké letectvo koupí stovky strojů

Letoun vhodný pro výcvik letců začalo letectvo hledat již někdy v roce 2003, protože potřebovalo nahradit stárnoucí stroje Northrop T-38 Talon. Až v roce 2018 se nakonec rozhodlo pro spojenectví firem Boeing a Saab s tím, že koupí 351 letounů T-7. Jedná se o poměrně mladé stroje, první let se uskutečnil teprve v roce 2016, a první sériový letoun vznikl až v roce 2022. Americké letectvo by jich k dnešku mělo mít minimálně 5 a pečlivě je zkoušet.

Letci testující letoun si ho údajně velmi pochvalují, podle nich se už teď v mnohém chová jako letoun bojový; T-7A Red Hawk má také jako cvičný pochopitelně dvoumístnou kabinu. Mimo to je 14,3 metrů dlouhý a rozpětí jeho křídel činí 9,32 metrů. Pohání ho jeden motor a může dosahovat rychlosti až Mach 1,05. Vyznačuje se mimořádnou pohyblivostí, jeho piloti s ním mohou provádět prudké manévry i při vysokém přetížení.

Red Hawk bude hrát i roli agresora

Jelikož mnoho pilotů tvrdí, že se letoun chová jako stíhačka, má s ním Boeing veliké plány. Kromě výcviku pilotů by mohl v budoucnu sloužit také v roli agresora během cvičných bojů. Vypořádat se s ním budou muset jak piloti letectva, tak námořnictva a námořní pěchoty. V podobných rolích už ostatně cvičné letouny slouží, mj. i české Aero L-39 Albatros.

Aero L-39ZA Albatros

Aero Vodochody modernizují vzácný letoun L-39ZA Albatros: ten dokáže tvrdě udeřit jako bitevník, ale stejně tak cvičit piloty

Další možností je upravit letoun tak, aby nesl radar a plnohodnotnou výzbroj v podobě raket a pum, a možná i rychlopalného kanonu. Tím by se mohl stát levným nástupcem (nebo volbou) letounu General Dynamics F-16 Fighting Falcon, a to v letectvech, která F-16 používají nebo chtějí, případně hledají levnější druh schopného bojového letadla. Trhy se mu mohou otevřít například v Asii nebo Jižní Americe. Podobný koncept zvolila i jihokorejská TAI, když svůj T-50 Golden Eagle přestavěla na úspěšný bitevník TA-50 a bojový letoun FA-50.

Jak úspěšný může být bojový letoun na základě T-7A?

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články