Poprvé v historii bojový letoun dokázal načerpat pohonné hmoty za letu z dronu, který neřídil člověk. Systém bude americké námořnictvo ještě testovat, vkládá do něho velké naděje.
Unikátní operace se na začátku června povedla americkému námořnictvu. Bojový letoun F-18 Super Hornet za letu natankoval palivo z dronu MQ-25T1. Je to poprvé v historii, co tanker neřídil člověk. Výsledky pokusu nyní budou odborníci vyhodnocovat a plánují se další testy. Systém by měl americkému námořnictvu umožnit značně prodloužit dolet bojových letounů operujících z letadlových lodí. Navíc se čeká, že drony by plnily i další úkoly než jen funkci tankerů.
Těstě u sebe
Zkušební let se uskutečnil 4. června z letiště z letiště MidAmerica v Mascoutah ve státě Illinois. Bojový letoun sledoval dron, který poté vysunul hadici s trychtýřem umožňující tankování za letu. F-18, který je jedním z palubních letadel letadlových lodí, se k němu vzápětí připojil. Během manévru se oba stroje pohybovaly ve vzdálenosti necelých sedmi metrů. Musely se vypořádat třeba se vzájemnými turbulencemi, ale manévr úspěšně zvládly.
Podle admirála Briana Coreye, který velí programu bezpilotních letounů, může tento pokus výrazně zvýšit dosah leteckých sil z palub letadlových lodí. To je potřebná schopnost, protože největší soupeři USA na moři Čína a Rusko, zavedli nebo zavádějí nové generace protilodních zbraní, které mají dlouhý dosah a dosahují hypersonických rychlostí. Držet flotilu z jejich dosahu je tak nejefektivnější obranou. Vzdálenost ale limituje dolet palubních letadel. Tankování za letu ji může významně prodloužit. Dron by měl nést i řadu senzorů a sloužit k průzkumu.
Dron nahradí letouny
V současné době palubní letouny tankují z jiných letounů F-18. Využití bojových strojů jako tankerů ale snižuje množství letounů, které je možné nasadit do boje. Již v loňském roce námořnictvo oznámilo, že by si chtělo pořídit flotilu dvaceti tankovacích dronů. Úspěšný test ale ještě neznamená, že je program hotový. Námořnictvo spolu s firmou Boeing oznámilo, že se vše musí vyhodnotit a plánují se další testy. Například situace, kdy dron i letoun budou startovat z lodi. Ladit se bude i software dronu.
Námořnictvo o vzdušném tankovacím dronu umožňuje již několik let, své koncepty mu předalo několik firem, ale nakonec vyhrál Boeing. První MQ-25 vzlétl v roce 2019, na konci loňského roku na něj bylo namontované tankovací zařízení. Dron je 16 metrů dlouhý a má rozpětí křídel 23 metrů. Letounům by měl být během jednoho letu schopen dodat 6800 kilogramů paliva. V tom případě bude jeho dolet 930 kilometrů. Předpokládá se, že by si palivo z něho mohlo vzít až šest strojů.