Letouny za druhé světové války byly jednodušší na výrobu aneb Top deset nejvyráběnějších válečných letadel historie

Poznejte deset nejvyráběnějších stíhacích letounů v historii. Většina jich byla zkonstruována a vyráběna za druhé světové války.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Druhá světová válka přispěla velkou měrou k technologickému pokroku. Asi nejviditelnější vývoj prodělaly letouny. V první světové válce házeli piloti granáty z otevřených kokpitů, ve druhé shazovali jaderné bomby. Letouny vyráběné za 2. světové války jsou jednodušší než ty současné – a i to je důvodem, proč mohly být vyráběny v tak velkých počtech. (Oproti sofistikovaným soudobým letounům jsou výrazně levnější.) Objem výroby jednotlivých modelů byl dokonce tak velký, že je zcela nepravděpodobné, že by jakékoliv moderní letadlo někdy dosáhlo stejné úrovně výroby.

1) Ilyushin II-2

Vůbec nejvyráběnějším válečným letadlem historie se stal sovětský Ilyushin II-2 s počtem 36 183 kusů. Ilyushin II-2 se využíval jako stíhací letoun útočící na pozemní cíle a vyráběl se mezi lety 1941 – 1945. Sovětský svaz dominuje i v oblasti pozemní techniky – patří mu prvenství ve výrobě nejvíce tanků celkem i v kategorii nejvyráběnějšího tanku všech dob (stal se jím tank T-55).

iZdroj fotografie: Autor neznámý / Creative Commons / CC BY-SA

2) Messerschmitt Bf 109

Německý stíhací letoun vyrobený v počtu 34 852 kusů je druhým nejvyráběnějším válečným letounem vůbec. Poprvé byl veřejnosti představen roku 1937. Spolu s Focke-Wulf Fw 190 patřil k hlavním stíhacím silám Luftwaffe, a byl hlavním soupeřem britského Spitfire. Oproti Spitfire, který proslul vysokou manévrovatelností, Messerschmitt BT 109 fascinoval svojí rychlostí. Využíval se pro řadu úkolů – jako stíhací bombardér, pro útok na pozemní cíle, nebo jako přepadový stíhací letoun.

iZdroj fotografie: Uživatel Unterillertaler / Creative Commons / CC BY-SA

3) Supermarine Spitfire/Seafire

Jeden z nejznámějších stíhacích letounů druhé světové války, Supermarine Spitfire, se vyrobil v celkovém počtu 22 685 ks. Britský letoun byl vyrobený v počtu, který ho vynesl na třetí příčku nejvyráběnějších válečných letounů v historii. (Co do počtu předčil dokonce všechny americké stíhací letouny) Supermarine Spitfire prosluly zejména svým nasazením v bitvě o Británii, kterou vedly německá Luftwaffe s britskou Royal Air Force v roce 1940.

iZdroj fotografie: Pixabay

4) Focke-Wulf Fw 190 Würger (ťuhýk)

S počtem 20 051 vyrobených kusů se Focke-Wulf Fw 190 řadí na čtvrtou příčku v našem žebříčku. Tento německý jednomístný jednomotorový stíhací letoun se vyráběl od roku 1939 až do konce války. Během války byl jednou ze dvou hlavních opor stíhacích sil Luftwaffe. Tento stíhací bombardér útočil zejména na pozemní cíle.  Po válce byl ještě čtyři roky součástí sil francouzského letectva.

iZdroj fotografie: Ad Meskens / Creative Commons / CC BY-SA

5) Polikarpov Po-2

Polikarpov Po-2 se v počtu 20 000 – 30 000 vyrobených kusů dostal do tohoto výčtu jako jediný dvojplošník. Jeho produkce dosáhla největšího objemu v letech 1928 až 1958, tedy i v období po 2. světové válce, ve kterém se ukončila výroba spousty z v té době vyráběných letadel. Během války našel uplatnění zejména jako průzkumný a výcvikový letoun. Byl využíván i pro bojové úkoly – zmiňme útok na pozemní cíle, avšak ne v takové míře.

iZdroj fotografie: Andrej-airliner / Creative Commons / CC BY

6) B-24 Liberator

Letoun B-24 Liberator dosáhl počtu 18 482 vyrobených kusů. Jedná se o americký těžký bombardér, který se do tohoto seznamu dostal ve své kategorii jako jediný. Jeho výroba započala během 2. světové války v době, kdy se USA ve válce angažovaly. Pro americké mise během 2. světové války byl stěžejním letounem

iZdroj fotografie: R’lyeh Imaging / Creative Commons / CC BY

7) Mikoyan-Gurevich MiG-15

MiG-15 byl v reakci na druhou světovou válku jako jedno z prvních bojových letadel. V tomto seznamu je to jediné proudové letadlo. Celkem se ho vyrobilo přes 18 tisíc kusů. MiG- 15, který byl jedním z prvních proudových letounů, úspěšně začleňoval šípovou konstrukci. Svoji účinnost prokázal v korejské válce.

iZdroj fotografie: Pixabay

8) Yakovlev Yak-9

Víceúčelový stíhací letoun Yakovlev Yak-9 byl vyráběný Sovětským svazem. Celkem se ho vyrobilo na 16 769 kusů. Jako jeden z mála letounů vyráběných za 2. světové války, se Yak-9 vyráběl i po skončení války. A to až do roku 1948. Uplatnění nalezl při bojích s německými Focke-Wulf Fw 190 a Messerschmitt Bf 109.

iZdroj fotografie: Aleksandr Markin / Creative Commons / CC BY-SA

9) P-47 Thunderbolt

Letoun P-47 Thunderbolt se vyrobil v celkovém množství 15 660 ks. Vyráběl se od roku 1941 do konce války v roce 1945. Nejdéle sloužil P-47 Thunderbolt v peruánském letectvu, které ho vyřadilo v roce 1966. Letoun váží kolem osmi tun, což ho řadilo k nějtěžším stíhacím letounům války. Největší uplatnění nalezl při útocích na stíhací bombardéry.

iZdroj fotografie: John5199 / Creative Commons / CC BY

10) P-51 Mustang

Letoun americké výroby P-51 Mustang je létající legendou. Vyráběl se v ohromném počtu kusů (15 586 ks), který mu zajistil desátou příčku v žebříčku nejvíce vyráběných bojových letounů vůbec. Během války měl původně sloužit Britům, ale nakonec ho začali vyrábět Američané. Letoun byl velmi úspěšný a stal se ústředním prvkem amerického válečného úsilí. Poslední letouny tohoto označení byly vyřazeny do depozita až v roce 1984, kdy je vyřadila Dominikánská republika

iZdroj fotografie: Pixabay

Zdroj: Hot Cars

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Zobrazit další články