Většina bitevních vrtulníků byla vyrobena v USA. Existují ale i další země, které dokáží vyrobit výkonné stroje. Zjistěte jakých je osm nejvýkonnějších.
Výkonné bitevní vrtulníky jsou vyzbrojené vrtulníky, které plní množství rolí včetně té nejdůležitější – útočného stroje. Někdy jsou označovány jako letadla palebné podpory. Nabízejí převahu vůči nepřátelské pěchotě, opevnění a vozidlům (zejména tankům). Bitevní vrtulníky jsou často vybaveny tzv. záložními systémy, což v praxi znamená, že když se v boji poškodí, nevadí to – vrtulník je odolnější. Často jsou vyzbrojeny kanony, raketami a protitankovými střelami. Jsou to jedny z nejsilnějších útočných zbraní v moderním vojenském arzenálu. Níže je představeno osm nejvýkonnějších bitevních vrtulníků, které jsou dnes v provozu.
1) AH-64 Apache
Jedná se o stěžejní bitevní vrtulník v arzenálu americké armády. Jeho varianta AgustaWestland Apache byla zkonstruována pro britskou armádu. Apache byl poprvé zaveden do výzbroje v roce 1985 a celkem se ho vyrobilo přes 2400 kusů. Disponuje dvěma turbohřídelovými motory a v kokpitu je prostor pro dva členy osádky. Zvýšená odolnost v boji je zaručena zálohovanými systémy. Jedná se o jeden z nejobávanějších bitevních vrtulníků na světě, který sloužil mnohým armádám po celém světě a stejně tak byl použitý v mnoha bojích.
2) CAIC Z-10
CAIC Z-10 je čínský bitevní vrtulník středního výkonu určený převážně pro protitankové boje. Ovšem je vybaven výzbrojí a avionikou pro vzdušný boj. Je známý i pod označením WZ-10 a poprvé vzlétl v roce 2003. Do výzbroje byl zařazen ale až o devět let později, v roce 2012. Od té doby se ho vyrobilo přes 300 kusů. V raných fázích vývoje CAICZ-10 Čína spolupracovala s Ruskem na jeho designu, později ho však vyvíjela sama.
3) Eurocopter Tiger
V tomto případě se jedná o evropský bitevní vrtulník, který byl zařazen do provozu v roce 2003. I přesto, že se jedná o evropskou odpověď na americký Apache, byl vyroben pouze v malém počtu asi 180 kusů. Využívá ho německá, francouzská, španělská i australská armáda, která nicméně plánuje Eurocopter nahradit Apache. Eurocopter Tiger byl navrhován v obavách ze sovětské invaze do Západní Evropy během studené války. Primární určení tohoto vrtulníku byl protitankový boj. Dnes je to víceúčelový bitevní vrtulník, který se již účastnil bojích v Afghánistánu, Libyi a Mali.
4) Mil Mi-28 (Havoc)
Mil Mi-28 je ruský bitevní vrtulník, který od NATO označení „Havoc“. Jedná se o plně bitevní vrtulník, který je navržený tak, aby byl schopný bojové činnosti za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci. První let vrtulníku proběhl v roce 1982, ale do ruské armády byl poprvé integrován až v roce 2009. Celkem se doposud vyrobilo 126 vrtulníků, přičemž část byla exportována do Alžírska a Iráku. Ruská armáda vrtulníky využila během své intervence v Sýrii.
5) Kamov Ka-50 (Black Shark)
Sovětský svaz tento vrtulník navrhl již v roce 1977, ale do ruské armády byl uveden až o několik let později, v roce 1995. Jedná se o jednomístný bitevní vrtulník, který se většinou využívá jako těžce vyzbrojený průzkumný vrtulník. Jako první vrtulník integroval nouzový katapultovací systém. K dispozici je i další varianta vrtulníku Kamov – Kamov Ka-50-2, jemuž se obchodně přezdívá „Aligátor“. Vrtulník byl nasazen do bojů Ruska proti Sýrii, stejně jako Havoc.
6) Harbin Z-19
Harbin Z-19, označovaný také jako WZ-19, je nový bitevní a průzkumný vrtulník čínské výroby. Využívat se začal v roce 2012, a což je možná překvapivé, jedná se o odvozenou variantu francouzského Eurocopter Dauphin, který je jinak v Číně vyráběn základě udělené licence. Samotný model Z-19 se tak na západ sice nedostane, dá se však považovat za jakousi „francouzskou kopii“. V blízké budoucnosti se plánuje spolupráce Harbin Z-19 s těžším útočným vrtulníkem CAIC WZ-10.
7) Denel Rooivalk
Jihoafrický bitevní vrtulník od výrobce Denel Rooivalk (známý jako „Red Falcon“) absolvoval první let v roce 1990 a do jihoafrické armády byl integrován v roce 2011. Ovšem je pravděpodobné, že se stane bitevním vrtulníkem s jedním z nejnižších počtů vyrobených kusů – celkem s 12 – hůře na tom byla třeba americká útočná helikoptéra AH-56. Z celkem 12 vyrobených vrtulníků byl jeden odepsán po nehodě. Přesto je pozoruhodné, že ho Jihoafrická republika dokázala vyrobit. Značí to překvapivě velký domácí zbrojní průmysl.
8) Mil Mi-24
Jedná se o velký sovětský bitevní vrtulník, který byl poprvé uveden do provozu v roce 1972. Od té doby se ho vyrobilo přes 2760 kusů a je zavedený ve 48 armádách po celém světě. Sovětští piloti ho nazývali „létajícím tankem“. Tento vrtulník by ale zároveň neměl být zastoupen v žádné západní armádě v USA nebo v Evropě. Přesto byl model Mi-24 testován ve Spojených státech ještě před pádem železné opony.