Jelikož dostalo Turecko od Ameriky košem s F-35, chce mít vlastní letoun páté generace co nejdříve. Jeho možnou podobu už přitom odhalilo veřejnosti.
Dalším státem s velkou perspektivou výroby letounů 5. generace se schopností stealth se stále zřetelněji stává Turecko. To před několika lety přišlo o možnost mít ve výzbroji americká bojová letadla Lockheed Martin F-35 Lightning II, jelikož zakoupilo ruský protiletadlový systém S-400. Ztrátu proto vykompenzovalo vývojem svého vlastního bojového víceúčelového letadla, jehož vývoj a výrobu plánovala tak či tak, ale rozhodnutí Spojených států amerických celou věc uspíšilo. Dnes je turecký letoun známý pod označením TAI TF-X Kaan.
Vlastní letoun místo amerických F-35
S vývojem vlastního letounu páté generace začalo Turecko koketovat někdy kolem roku 2011, ale program nabral vysokou prioritu až po vyřazení země z programu F-35. Nato se Turci rozhodli zkonstruovat dvoumotorový stroj – ačkoliv je uvedené americké bojové letadlo jednomotorové, tak tři ve světě zbývající letouny páté generace mají motory dva – jedná se o americký Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor, čínský Chengdu J-20 Mighty Dragon, a ještě o ruský Suchoj Su-57 Felon; lze tedy tvrdit, že dvojice agregátů je takový „standard“.
Turecko bude prozatím používat v letounech motory General Electric F110, které pohání třeba General Dynamics F-16 Fighting Falcon, ale zároveň pracuje na vývoji vlastních. Stíhačka TAI TF-X Kaan by s ním měla dosahovat rychlosti Mach 1,8 a výšky 17 kilometrů, zatímco její bojový dosah by měl být 1 100 km. Letoun je kolem 21 metrů dlouhý a rozpětí křídel vychází na 14 metrů. Projekt počítá s tím, že bude existovat v jedno a dvoumístné variantě.
V březnu roku 2023 začaly první popojížděcí testy, a už tehdy mohla stroj vidět veřejnost. Výrobce Turkish Aerospace Industries přitom předpokládá, že by se mohlo letadlo poprvé vznést do vzduchu do konce roku 2023, a zároveň bude konstruovat další prototypy s různými vylepšeními. Do výzbroje tureckého letectva by pak měla být stíhačka Kaan zařazena kolem roku 2029 – tedy pokud se v její konstrukci nevyskytnou nějaké potíže.
Kaan bude stealth a spolupracovat s drony
Jelikož letadlo existuje teprve v prototypu, který ještě ani nelétá, lze jeho schopnosti odhadovat jenom obtížně. Jako letoun páté generace by měl mít schopnost stealth, čemuž napovídá i tvar, záležet však bude i na použitých materiálech. Letadlo by mělo létat nadzvukovou rychlostí bez použití přídavného spalování, a k detekci nepřátel má mít radar typu AESA vyvíjený společností ASELSAN; mimo to bude zvládat sdílení informací v bojové síti, stejně jako spolupráci s drony, jakým je například Baykar Bayraktar Kizilelma.
Není zatím veřejně známé, zda bude letadlo vyzbrojeno leteckým kanonem, ale předpokládá se, že dostane hlavně zbraně turecké výroby – například střely vzduch-vzduch krátkého i dlouhého doletu, střely proti pozemním cílům, přesně naváděné pumy, protilodní nebo protiradarové rakety, i další vybavení. Je samozřejmě otázkou, kolik těchto zbraní se vejde do vnitřku trupu, aby si zachovalo schopnost stealth. Tyto podrobnosti zatím turecká strana nezveřejnila.
Na jaké úrovni bude turecký letoun TAI TF-X Kaan?

