Ve výrobě jsou v současnosti jen tři typy stíhacích letounů páté generace. Na jejich získání je fronta, země si většinou vybírají, kterým spojencům je prodají.
Turecko muselo slevit ze svých požadavků na modernizaci letectva a nejspíše nebude disponovat letadly páté generace. Sice po nich toužilo, ale zatím jsou pro něj tyto nejmodernější stíhačky světa zapovězeny. Po dohodě v USA by ale země měla získat nejmodernější typy stíhacích letadel F-16. Jsou mnohem schopnější než současné turecké stroje, ale není to přesně to, co si regionální velmoc přála. Lepší letadla se země pokusí vyrobit sama.
Ruský S-400 se Američanům nelíbí
Turecko mělo původně získat více než stovku amerických F-35 a podílet se i na jejich výrobě. Ale doplatilo na to, že si i přes nesouhlas Spojených států koupilo ruský protivzdušný systém S-400. To i přes to, že Američané nabízeli své zbraně. Jako reakci na krok Turecka ho z programu F-35 vyřadily. Možná to byl i trest. Oficiální zdůvodnění se odvolává na obavy, že data interakce S-400 a letounů F-35 se schopnostmi stealth by mohla Rusku pomoci vyvinout lepší obranu proti americkým letadlům.
Turecko se proto začalo velmi zajímat o ruské stíhací letouny páté generace Su-57. Ovšem Rusko má již řadu let s jejich produkcí potíže. Samo má ve výzbroji jen jednotky kusů, mluví se zhruba o deseti, a to včetně prototypů. Po útoku na Ukrajinu navíc západní státy uvalily na zemi sankce a té se nedostává mnoha moderních technologiích. Na nich jsou přitom moderní ruské zbraně postavené. Reálně tedy hrozí, že Rusko nebude schopno dostatečný počet letadel vyrábět, nebo budou ve snížené kvalitě.
O možnosti, že si Turecko pořídí F-16, se již nějakou dobu spekuluje, ale nic nebylo potvrzeno. Podle neoficiálních informací se tato otázka měla ocitnout na stole při diskutování o tom, zda Turecko podpoří vstup Švédska i Finska do NATO. Země s tím měla veliké problémy údajně kvůli tomu, že severské státy poskytují azyl mnoha Kurdům. Ačkoli to nikdo oficiálně nepotvrdil, když Turecko nakonec kývlo, začal se rozebíhat i obchod s F-16.
Nová letadla F-16 a modernizace starších
Turecko je vlastní, ale ve starších verzích, které se nemohou té nejmodernější rovnat. Podle dostupných informací by nyní mělo získat asi 30 nových F-16 Blok70/72 a zhruba 70 svých starších letounů nechat modernizovat na tuto verzi. Sice nepůjde o letadla páté generace, ale mezi letouny generace čtvrté jde o špičku. Mají například radar AESA, jímž současné turecké stíhačky nedisponují.
Také by mělo získat nejnovější verzi radarem naváděných raket vzduch-vzduch AMRAAM, které mají mnohem větší dosah a jsou odolnější proti rušení než starší verze, jež Turecko používá. Země moderní letadla kvůli svým ambicím potřebuje. Třeba i jako protiváhu silnému izraelskému letectvu. Ale i řeckému, ruskému nebo syrskému, které mělo získat moderní verze letadel MiG-29.
Ve snahách získat letoun páté generace ale Turecko pokračuje. Nyní se spoléhá hlavně na svůj program TF-X. Na jeho vývoji stále se zlepšující turecký letecký průmysl pracuje již několik let. Model tohoto letounu v měřítku 1 : 1 vystavilo Turecko na veřejnosti už v roce 2019 na aerosalónu v Le Bourget v Paříži.
Turecko a Pákistán pracují na novém stroji
Už předtím v říjnu 2018 bylo oznámeno, že byly vybrány motory pro letoun TF-X jeho budoucím výrobcem tureckou firmou TAI (Turkish Aerospace Industries), šlo konkrétně o modely F110-GE-129 nebo F110-GE-132. Derivát motoru F110 bez přídavného spalování, tedy motor GE F118, totiž vyrábí turecká státní firma Eskisehir Tusas Engine Industries, sesterská společnost TAI na zakázku pro USA.
Nicméně turecká strana se netají tím, že ve svém novém letounu 5. generace uplatní i transfer technologií z Ruska, i když současné sankce to poněkud komplikují. Jak je vidět na příkladu systému S-400, Turci si ale umí v tomto směru poradit. Přesto se Turecko v únoru 2022 nakonec dohodlo na partnerství při dalším vývoji TX-F i s Pákistánem. Spekuluje se, že především kvůli vysokým nákladům na vývoj takovéhoto stoje. Turecko se totiž dlouhodobě potýká s ekonomickou krizí.
Prototyp stíhacího letounu by podle zveřejněných plánů měl být představen v roce 2023 a o dva roky později je naplánovaný jeho první let. Výroba by pak měla začít v roce 2029, i když projekt mohou pochopitelně potkat různé těžkosti. Každopádně jak Turecko, tak Pákistán potřebují moderní letadla kvůli konfliktům, do nichž mohou být vzhledem k „horkým místům“ ve svých regionech zapojeny. Také ale logicky hodlají stíhačku nabízet dalším zájemcům, neboť náklady se samozřejmě musejí vracet.
Jak hodnotíte rozhodnutí Turecka spolehnout se na F-16 a pak vlastní letadlo?