Video: ukrajinské i ruské vrtulníky doslova drhnou podvozkem o zem, když se vyhýbají radarům. A nutno říci, že velmi účinně

Proletět ukrajinským bojištěm, které je hustě pokryto protiletadlovými radary a systémy, vyžaduje opravdu velkou dávku odvahy a pilotáž doslova na ostří nože.

Mi-8 i Zdroj fotografie: Eugene Dmitriyenko / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Ačkoli jsou za běžných okolností bojové helikoptéry velmi účinné, zdá se, že v rusko-ukrajinské válce není jejich role příliš velká. Obě strany totiž mají silnou protivzdušnou obranu a vletět do prostoru bojiště je tak téměř sebevražda. Šanci na úspěch může ovšem zvýšit speciální taktika předváděná ukrajinskými, ale i ruskými piloty. Ta umožňuje krýt vrtulník před radary a tedy před zaměřením, i když ne vždy funguje stoprocentně.

U země je šance na zaměření malá

Samozřejmě nejde o nic nového, jak se vyhnout radarům vědí piloti již od druhé světové války. Nejlepší metodou je držet se co nejvíce u země, kde mají elektromagnetické pulzy velmi malou šanci se od strojů odrazit a zobrazit je tak na obrazovce radaru. Signály se totiž odráží i od země, i když moderní radary jsou dnes zkonstruovány tak, aby se s tímto handicapem vyrovnaly.

Vrtulník Mi-8T iZdroj fotografie: Rob Schleiffert / Creative Commons / CC BY-SA
Vrtulník Mil Mi-8T slouží v armádě České republiky zejména k přepravě

Piloti ruských i ukrajinských vrtulníků proto létají těsně nad zemí a někdy to až vypadá, že doslova hladí vrcholky trávy. Teprve v místě, kde chtějí na nepřítele odpálit střely, zvednou předek nahoru, odpálí rakety na co nejdelší vzdálenost, a hned zase rychle klesají dolů až k zemi. Velmi často jim tato technika vyjde, i když i takové stroje již byly sestřeleny. Palba neřízenými raketami navíc nebývá příliš přesná.

Transportní vrtulník s možností výzbroje

Na sociálních sítích lze najít několik videí, kde podobnou taktiku používají ukrajinští piloti se stroji Mil Mi-8, případně Mi-17, což jsou velmi příbuzné stroje lišící se jen v některých detailech. Jde sice primárně o transportní vrtulníky vyvinuté na začátku 60. let v Sovětském svazu, přičemž Mi-17 pochází z poloviny 70. let, ale mohou být i vyzbrojené. Až na 6 závěsných bodech mívají umístěny odpalovače neřízených raket, nejčastěji S-8, ale i letecký kanon nebo řízené protitankové střely Ataka.

Vrtulníky Mi-8 jsou velké stroje, jejich délka je 18,4 metru a prázdná hmotnost 7,1 tuny. Mají tříčlennou posádku. V klasické transportní verzi se na jejich palubu vejde 24 cestujících, případně 4 tuny nákladu nebo 12 nosítek a zdravotník. Jsou schopné dosahovat rychlosti až 250 kilometrů v hodině, na plnou nádrž uletí vzdálenost až 960 kilometrů a vystoupají do výšky 5 kilometrů.

Vrtulníky Mul Mi-8 a Mil Mi-17 má ve výbavě Ukrajina i Rusko a obě země je také dodnes vyrábí. Stroje Mi-17 vyrobené v Rusku a určené původně pro Afghánistán darovaly Ukrajině i Spojené státy. Používány jsou v mnoha rolích, ale asi nejznámější akcí vrtulníků Mi-8 bylo zásobování obránců obklíčených v mariupolském Azovstalu. I při těchto misích létali piloti těsně nad zemí, vyhrát boj to ale nepomohlo. Ukrajinci nakonec několik strojů ztratili, načež museli lety přerušit a obránci dostali rozkaz se vzdát.

Jak vysokou šanci na přežití piloti mají?

Zdroj: TechWp
Diskuze Vstoupit do diskuze
51 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Velké firmy začínají propouštět po tisících. Zaměstnanci se bojí, co přijde dál
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Proč se kočky bojí okurek: Jedna z teorií říká, že jim připomíná zvíře, které je jejich dávným nepřítelem
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Jak provést domácí klystýr: Kdy je to skutečně potřeba a za jakých okolností je lepší se mu vyhnout
adbz.cz
adbz.cz
Sušička bude sloužit až o 10 let déle: Čistit by se měly nejen filtry, ale i senzory vlhkosti