Velkolepý letoun Antonov An-225 měl pohnutý osud, světové nebe brázdí pouze jediný exemplář. Jen málokdo ví pravdu o sovětském gigantu

Letadlo Antonov An-225 je největším na světě. Osud tohoto obra ovšem nebyl žádná selanka. Předtím než začal trhat letecké rekordy musel řadu let ležet mimo službu.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

V bývalém Sovětském svazu, stejně jako v Americe mají rádi věci pořádně velké. Ať už se bavíme o rozloze území, velikosti armády nebo jaderném arsenálu. Bezesporu to platí i o jejich letecké technice, jinak by totiž naši východní příbuzní nemohli vyprodukovat letadlo tak obrovských rozměrů, jako je Antonov An-225! Neobvyklý stroj je přezdívaný „Mrija“ – v doslovném překladu sen. Jméno zvolené velmi vhodně, protože symbolizuje nesplněné sny o sovětské vzdušné nadvládě.

Ambiciózní začátky

Letoun z letecké dílny Antonov byl zkonstruován na konci 80. let minulého století. Jeho původně zamýšlenou úlohou byla přeprava raketoplánů Buran. První let byl proveden v roce 1988. Antonov An-225 byl následně prezentován, jako vrchol sovětského leteckého inženýrství a letoun byl vyslán na řadu cest do zahraničí, kde svými rozměry samozřejmě přitahoval pozornost a budil všeobecný údiv. Ještě, aby ne! Gargantuovské letadlo měří na délku neuvěřitelných 84 m a rozpětí křídel je těžko představitelných 88 m.

iZdroj fotografie: Pixabay

Původně se počítalo s výrobou minimálně dvou kusů, ale projekt ztroskotal spolu s rozpadem Sovětského svazu. I přesto stihl jediný vyrobený exemplář několik letů s raketoplánem Buran na svém hřbetu. Sovětským inženýrům se tedy dílo podařilo a musí se uznat, že odvedli dobrou práci. Za nedokončením plánů, tak nestojí chyba profesionálů z konstruktérské kanceláře, ale jak už to bývá jde o dopad politických rozhodnutí.

Nelehká 90. léta a návrat do služby

Po pádu sovětského svazu zůstal An-225 dlouho odstavený mimo službu. Není se čemu divit. V bývalém sovětském prostoru nastal všeobecný chaos a státní aparáty v nástupnických zemích měli co dělat, aby udrželi kontrolu. O veliké letadlo nikdo neměl zájem. Ještě hůř, než jediný hotový, ale odstavený letoun skončil jeho nedokončený sourozenec. Druhý rozestavěny An-225 totiž leží v ukrajinském hangáru dodnes. O letadlo projevila zájem Čína a následně i Turecko. Z obou jednání, ale sešlo. Za nezdarem je zřejmě ekonomická nákladnost. Další osud druhého An-225 je nejistý.

iZdroj fotografie: Unsplash

Dokončený AN-225 se po několikaleté odstávce vrátil v r. 2001 do vzduchu. Dnes je využíván svou mateřskou společností Antonov, která přešla po rozpadu SSSR do ukrajinských rukou. AN-225 plní úlohu přepravního letadla pro transport těch nejtěžších nákladů. K tomu se výborně hodí, protože unese náklad o váze až 250 tun. Samotný An-225 je také pořádná těžká váha. Nenaložený stroj váží 285 tun, což je činní nejtěžším letadlem na světě. Své místo na nebi si tedy vybojoval.

Zdroj: Hotcars.com

Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Poláci jsou na Čechy už vážně naštvaní: V obchodech mají kvůli nim prázdné regály
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Experimentální zbraň 2. sv. války: Pekelné kolo bylo tak nebezpečné, že raději skončilo už ve fázi testování
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Potraviny, které přirozeně překonají únavu aneb Energie na celý den a prospěšné látky k tomu
adbz.cz
adbz.cz
Skvrny od oleje a paliva je potřeba odstranit co nejdřív. Dají se vyčistit i bez námahy