Program FARA, Future Attack and Reconnaissance Aircraft, program americké armády, US Army, již zná své konečné finalisty. Od nynějška vyřazené vrtulníky určené k průzkumu OH-58 Kiowa nahradí vrtulníky Bell 360 Invictus nebo Sikorsky Raider X.
Proč vlastně americká armáda spustila program FARA? Bývalé průzkumně-bojové vrtulníky OH-58D Kiowa armáda vyřadila bez jakékoli náhrady už v letech 2014 až 2017. Ovšem Kiowy si armáda ponechá až do roku 2022 a do té doby je bude využívat pro výcvikové účely.
Co US Army od programu očekává
Potom, co armáda vyřadila OH-58D začala k leteckému průzkumu využívat vrtulníky AH-64E Guardian a drony RG-7 Shadow. Zástupce vrtulníků Kiowa především musí přežít v prostředí s moderní protivzdušnou obranou. A proto po vrtulnících FARA armáda požaduje:
- Velkou cestovní rychlost
- Schopnost spolupráce s novou generací dronů
- Přesné munice
A tak rychlost a daleký dosah senzorů a zbraní jsou hlavními rysy vrtulníků FARA. Neopomenutelnou podmínkou jsou však také kompaktní rozměry. Vrtulníky FARA budou armádou nasazeny ve velkých urbanizovaných aglomeracích. Důležitou podmínkou tedy zůstává, že velikost průměru rotoru nepřesáhne 12,2 metru.
Tři fáze
Program FARA si americká armáda rozdělila do tří fází. Ta první zahrnuje veškeré počáteční návrhy a koncepty, druhá fáze se soustředí na detailní konstrukce, výstavbu prototypů a jejich testování. V té poslední, třetí fázi, budou pak vyhodnocovány nejlepší prototypy a dojde k výběru jednoho, jemuž bude patřit případný vstup do sériové výroby. V první fázi mezi sebou soutěžily návrhy společností AVY Aircraft, společně s L3 Harris, Bell, Boeing, Karem Aircraft a Sikorsky. Jak již bylo uvedeno výše, ve druhé fázi bude pokračovat společnost Bell se svým vrtulníkem 360 Invictus a společnost Sikorsky s Raider X. Na postavení jednoho svého prototypu vrtulníku dostane společnost Bell 700 milionů dolarů a Sikorsky dokonce 940 milionů dolarů. Sikorsky má větší rozpočet pro výstavbu zřejmě kvůli tomu, že jejich Raider X nabízí složitější, revolučnější, koncepci. Složitější koncepce ovšem ale samozřejmě přináší vyšší riziko technických, rozpočtových a časových potíží.
Rozdíly mezi favority
Konkurenční 360 Invictus má víceméně klasickou strukturu konstrukce, zatímco Raider X řeší nízkou stabilitu při letu vysokou rychlostí protiběžnými rotory. Hlavní věcí, kterou se 360 Invictus odlišuje od Raideru X, jsou velká postranní křídla a menší přídavná pohonná jednotka. 360 Invictus vychází z civilního demonstrátoru Bell 525, jenž při testech dokázal letět rychlostí 370 kilometrů za hodinu. Demonstrátor společnosti Sikorsky S-97 je navržen pro let rychlostí 410 kilometrů za hodinu a při testech letěl 383 kilometrů za hodinu.