K výraznému omezení odrazu radarových vln přispívá originální tvar trupu letounů F-117 i speciální nátěr pohlcující radarový odraz.
Jednomístný útočný letoun Lockheed F-117 Nighthawk dal válkám ve vzduchu zcela nový rozměr. Vyřazen z prvoliniové služby byl již před více než 10 lety. Přesto však můžeme tento reaktivní unikát, jenž proslul mimo jiné i díky své originální trojúhelníkové konstrukci, zahlédnout v akci i dnes. A to na přísně střežené letecké základně Tonopah v Nevadě, kam v roce 2008 zamířily celkem 4 letouny F-117. Dle oficiálního vyjádření amerického letectva zde měly být letouny pouze uskladněny. Nicméně není žádným tajemstvím, že jsou letuschopné.
Noční jestřáb byl sestřelen pouze jednou
Jednomístný podzvukový úderný letoun F-117 Nighthawk společnosti Lockheed Martin byl úplně prvním letounem se schopností stealth, jenž byl zařazen do služby u vojenského letectva. Díky této ve své době převratné technologii dokázal letoun nenápadně pronikat nepřátelskou protivzdušnou obranou, aniž by ho zachytily radary. Vývoj letounů vybavených první generací technologie stealth započal již v roce 1974, několik prvních prototypů však během testovacích letů havarovalo.
An F-117 Nighthawk at the Tonopah Test Range Airport is visible on Apple Maps.
— Aerospace Intelligence (@space_osint) July 27, 2022
The F-117s have been flying as test and aggressor aircraft in recent years, but it’s quite rare to see them on high-resolution satellite imagery! Sadly, @Apple does not show when this image was taken. pic.twitter.com/05qipwlOyB
První plně funkční stroj byl tak americkému letectvu dodán až v roce 1982. Celkem bylo vyrobeno 64 letounů F-117, přičemž poslední sériový model obdrželo americké letectvo v roce 1990. F-117 se zapojil do celé řady vojenských konfliktů a těšil se poměrně dobrým výsledkům. O tom svědčí například i fakt, že byl za 27 let služby sestřelen pouze jednou jedinkrát.
Konkrétně během vojenské operace NATO v Jugoslávii, kdy ho ve finále uzemnil sovětský protiletadlový raketový systém S-125 Něva. Nikdo to nikdy nepotvrdil, ale v řadách odborníků se spekuluje, že i proto byly na začátku roku 2008 letouny série Nighthawk zcela vyřazeny z aktivní služby a postupně nahrazeny o generaci novějšími F-22 Raptor a F-35 Lightning II zkonstruovaných s poněkud odlišnější formou technologie stealth.
Dle oficiálních zpráv amerického ministerstva obrany byly všechny letouny F-117 odstaveny, uskladněny a zakonzervovány. Čtyři z nich pak putovaly do přísně tajné Oblasti 51 v Nevadě. Právě zde se v roce 2016 a znovu v roce 2018 podařilo několika svědkům natočit let dvojice, později i samotného letounu F-117, který měl být podle oficiálních údajů uzemněn a uzamknut v hangárech.
Testovací stroje pro stíhačky 6. generace?
Po jejich stažení od leteckých jednotek totiž Kongres požadoval, aby byla všechna letadla od 30. září 2006 zakonzervována „ve stavu, který by umožnil návrat tohoto letadla do služby”. Například video z července 2016 jasně ukazuje dva z těchto strojů ve vzduchu. Záběry ukazují dvě F-117 8 let poté, co byly dány do důchodu, nad nevadskou pouští nedaleko testovacího prostoru Tonopah Test Range.
I když přesný účel obnovení letů F-117 znám není, odborníci se domnívají, že by testy mohly souviset s pokračujícím vývojem a vylepšováním technologií stealth. Přitom podmínkou uzemnění danou Kongresem bylo jen to, aby letadla byla každé 4 roky znovu zakonzervována, a tak mohla být teoreticky schopna případného nasazení v rozmezí 30–120 dnů podle typu uložení ve skladu.
Je tedy dost dobře možné, že odstavené letouny Nighthawk nebyly ve skutečnosti vůbec odstaveny. Vypadá to, že podle USA může být F-117 nějak užitečný v současném nebo budoucím boji, a tak i vybraní vojenští letci pokračují nadále s létáním na některých z dochovaných strojů, aby piloti i letadla zůstali způsobilí k letu a připravení. Další teorií je, že létající F-117 nyní slouží i jako testovací stroje schopností nadějných stíhaček šesté generace.
Jedním z hlavních rysů nové generace stíhacích letounů má být například zásadní zmenšení efektivní plochy radarové stopy nutné pro reálné zachycení moderními radarovými systémy. Podle některých odborníků jsou však znovu létající F-117 zcela bezpilotní a jsou používány jako drony kategorie rychlých bojových UCAV (Unmanned combat aerial vehicle).
Podle svědka, který stroje v letu zachytil, se oba F-117 mírně lišily, jeden z nich měl viditelně prodlouženou komunikační anténu, druhý nikoli. F-117 podle jeho svědectví strávily ve vzduchu asi 45 minut až hodinu a nevypadalo to jako standardní let vyřazených strojů. Dohadů v tomto směru existuje mnoho, ale jen jediný fakt z toho je ověřen. Odstavené F-117 znovu létají.