Jak vyčistit trasy lodí s obilím? Dvě britské minolovky pro Ukrajinu. Turci je ovšem musí pustit přes Bospor a Dardanely

Námořní trasy v Černém moři ohrožují miny nakladené na mnoha místech Ruskem i Ukrajinou. Bez minolovek nelze zaručit bezpečnost pro obchodní lodě.

i Zdroj fotografie: Nicholas Stevenson / Creative Commons / OGL
                   

Pomoc spojenců Ukrajiny v boji s Ruskem se nesoustředí jen na oblast pozemních sil nebo letectva. Nutné je zabezpečit dostatečné vybavení ukrajinského námořnictva, jež bylo vždy malé a utrpělo i významné ztráty. Nejvíce samozřejmě pomohly dodávky protilodních raket, kvůli kterým si ruské lodě drží dostatečný odstup od ukrajinského pobřeží. Avšak je zde i problém nakladených min, s nimiž mají pomoci dvě původně britské minolovky.

O darování lodí se mluví již dlouho

O darování dvou lodí třídy Sandown Ukrajině, které Velká Británie pomalu stahuje z výzbroje, se mluvilo již před vypuknutím války s Ruskem. V současné době již krok evidentně finišuje. Ukrajina má dostat lodě Grimsby a Shoreham. Ty by se měly jmenovat Černihiv a Čerkasy. V září již byla minolovka s nápisem Čerkasy u Velké Británie zaznamenána. I přes ukrajinské jméno má být stále ještě v evidenci Royal Navy, ale již na ní trénuje ukrajinská posádka.

Jak svědčí označení plavidla, nejde o žádné silné bojové lodě, ale o plavidla, jejichž hlavním úkolem je hledání min a jejich následná likvidace. Jsou 52,5 metru dlouhá a jejich výtlak je kolem 600 tun. Nejde o žádné rychlíky, protože dosahují rychlosti jen 13 uzlů, což však k jejich úkolům dostačuje. Na každé lodi slouží 34 členů posádky. Lodě darované Ukrajině byly uvedeny do provozu v roce 1999 a 2001.

Plavidlo je vyzbrojeno automatickým dělem ráže 30 milimetrů, 3 miniguny a dvojicí kulometů. Ovšem jeho nejdůležitějším zařízením na jeho palubě je systém likvidace min SeaFox. Jde o dálkově ovládané vozidlo, které je spojeno s minolovkou optickým vláknem. Jeho úkolem je najít miny, umožnit posádce si je prohlédnout a naplánovat jejich zneškodnění. Jeho dosah je 1 200 metrů. Může být ovládán člověkem, nebo může pracovat v automatickém režimu.

iZdroj fotografie: Paul Punter / Creative Commons / OGL
Zařízení SeaFox

Zajištění trasy pro lodě s obilím

Minolovky by Ukrajina potřebovala hlavně k tomu, aby mohla udržet bezpečný koridor pro obchodní plavidla přepravující obilí do celého světa. V současnosti disponuje jen jediným plavidlem, které to dokáže. Přitom jak ona, tak Rusko nakladly v moři miny, jež mohou lodě ohrožovat. Vše ale bude záležet na Turecku a na tom, zda minolovkám povolí průjezd do Černého moře přes Bospor a Dardanely, protože ruským lodím to opakovaně nepovolilo.

Ovšem Ukrajina je v jiné situaci. Ruské lodě nepatřily do černomořské flotily, domovské přístavy měly jinde. Ukrajinské lodě jinde než v Černém moři domovský přístav mít nemohou. Navíc, Turecko je hlavním garantem dohody o dopravě obilí z Ukrajiny a jde pro něho o výkladní skříň jeho mezinárodní politiky. Pokud by Ukrajina garantovala, že lodě použije jen k udržení bezpečnosti tras obchodních plavidel, a ne k akcím proti Rusku, nemuselo by mít Turecko námitky.

Jak nebezpečné jsou podle vás miny v Černém moři?

Zdroj: MilInUa
Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články