Zcela unikátní elektrická ponorka mění zaběhlá pravidla: může být ničivější než velká moderní plavidla, i když má omezení

Malá ponorka s tichým chodem i možností vskutku „ostré“ výzbroje se může stát hrozbou i pro moderní lodě, jejichž sonarům by mohla snadno uniknout.

Elektrická ponorka Kronos i Zdroj fotografie: Highland Systems
                   

Nová ponorka Kromos vyvinutá společností Highland Systems ze Spojených arabských emirátů a Velké Británie doslova boří představy o klasických vojenských ponorkách. Je velmi malá, ale přitom může pojmout relativně velký výsadek. Její tvar navíc nepřipomíná žádné jiné dosud zkonstruované plavidlo; podobnost má ale s parybou mantou obrovskou, z jejíchž tvarů jedinečná ponorka evidentně vychází.

Plavidlo s neobvyklým trupem

Kromě paryby by se díky futuristickým tvarům ještě dala přirovnat k malé kosmické lodi určené k přepravě výsadku nebo sofistikovaných zbraní, ale možná by posloužila i jako komerční plavidlo. Mohla by být například turistickou atrakcí nebo záchranným prostředkem. Společnost o ponorce Kronos uvádí, že má hybridní pohon a trup, který snižuje spotřebu paliva a umožňuje vysokou rychlost i mimořádnou stabilitu.

Ponorka není žádný obr, protože má na délku jen málo přes 9 metrů, na šířku pak 7,4 metru, zatímco na výšku dosahuje 2,1 metru. Její hmotnost je 10 tun a na fotografiích publikovaných Highland Systems je dokonce se složenými křídly umístěna na přívěsu taženým větším pick-upem. Přesto se do jejího trupu vtěsná kapitán, nebo možná lépe řečeno pilot, a dalších 10 cestujících. Nebo míst nich uveze plavidlo náklad o celkové hmotnosti 3 tuny.

Ponorka Kronos iZdroj fotografie: Highland Systems
Přeprava ponorky Kronos

Výdrž na moři je až 54 hodin

Pohon ponorky Kronos je elektrický, nepohání ji však lodní šroub, ale vodní tryska zajišťující tichý chod. Zároveň má nainstalovaný dieselový generátor k výrobě energie, případně dobíjení. Vzhledem ke svým rozměrům samozřejmě není určena k dlouhým plavbám, její výdrž je nejvýše 54 hodin. Z toho 36 hodin na baterie, dalších 18 hodin dodá zásoba paliva pro generátor. Baterie je ovšem možné plně nabít za pouhých 90 minut.

Na hladině dokáže ponorka Kronos vyvinout vysokou rychlost 80 kilometrů v hodině, pod vodou pak 50 kilometrů za hodinu, což znamená, že by byla schopna uniknout mnohým hladinovým lodím. Běžně může operovat v hloubce až 100 metrů, v případě nouze je však limitní hranice čtvrt kilometru. Zásoba vzduchu pro posádku pak vystačí až na 36 hodin. Kdo bude prvním zákazníkem zatím není jasné, ale vzhledem k možnosti nést až 6 malých torpéd by byla vhodná třeba pro ochranu pobřeží, přístavů nebo ropných plošin poblíž pevniny.

Které státy by mohly mít zájem o revoluční miniponorku?

Zdroj: TechWp
Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Poláci jsou na Čechy už vážně naštvaní: V obchodech mají kvůli nim prázdné regály
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Experimentální zbraň 2. sv. války: Pekelné kolo bylo tak nebezpečné, že raději skončilo už ve fázi testování
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Potraviny, které přirozeně překonají únavu aneb Energie na celý den a prospěšné látky k tomu
adbz.cz
adbz.cz
Skvrny od oleje a paliva je potřeba odstranit co nejdřív. Dají se vyčistit i bez námahy