I když se jedná o plavidla stejné třídy, je každá jaderná ponorka unikátem. Přesto se francouzským technikům podařilo spojit dvě odlišné konstrukce.
Jaderné ponorky patří mezi nejkomplikovanější válečné stroje na světě – stavba jednoho jediného přitom trvá celé roky a stojí spoustu peněz. I proto se francouzské námořnictvo v roce 2020 rozhodlo k unikátní a riskantní operaci na záchranu těžce poškozené útočné jaderné ponorky Perle. Aby ji mohlo po ničivém požáru znovu zařadit do služby, zkombinovalo ji s vyřazenou ponorkou Saphir, a jak se zdá, dopadlo to úspěšně.
Příď ponorky zcela zničil požár
Perle je útočná ponorka třídy Rubis, na vodu byla spuštěna v roce 1990, a její služba probíhala standardně až do června 2020. Tehdy se nacházela v suchém doku v Toulonu na opravách, když na její přídi vypukl silný požár. Hasičům se ji podařilo zachránit a třeba reaktor nebyl vůbec zasažen, zatímco příď ponorky byla neopravitelně poškozena. Aby ji nebylo nutné stavět znovu, rozhodlo se francouzské námořnictvo k unikátní operaci – využít příď ponorky Saphir, kterou vyřadilo v roce 201; jednalo se přitom rovněž o plavidlo třídy Rubis.
Na první pohled se to může zdát jednoduché, ale i plavidla stejné třídy se v mnoha detailech liší (pokud tedy nejsou úplně identická). Je-li navíc použita část jiné lodi, je nutné provést veškeré práce o to důkladně, aby spoje vydržely i ve velkých hloubkách, v nichž na plavidlo působí obrovský tlak. Unikátní opravu nakonec provedly loděnice v Cherbourgu, na obnovení trupu, ale i všech elektrických či potrubních spojů, strávilo 300 techniků kolem 100 000 pracovních hodin (tj. 11,45 let). V září 2022 navíc na ponorce vypukl další požár.
Malá ponorka se silnými zuby
Ponorka třídy Rubis je na jaderná plavidlo relativně malá, měří jenom 74,6 metrů a její výtlak činí 2 600 tun. Pod hladinou se dokáže pohybovat rychlostí přes 25 uzlů a je schopna se potopit do více než 300metrové hloubky. Na její palubě slouží 70 námořníků, kteří obsluhují mj. výzbroj skládající se ze 4 torpédometů ráže 533 milimetrů, z nichž lze odpalovat jak torpéda F17 mod2, tak francouzské protilodní střely SM39 Exocet.
I přes těžkosti se spojením konstrukcí se technikům francouzských loděnic podařilo práce na opravě ponorky Perle na jaře 2023 dokončit, a mohli ji poslat na testování, aby ověřili, že je provozuschopná. Ve službě francouzského námořnictva by měla zůstat minimálně do roku 2028, následně bude nahrazena modernější a větší ponorkou třídy Barracuda (někdy nazývaná jako třída Suffren), která je v současné době ve výstavbě.