Zkouška šokem: Odolnost americké letadlové lodi otestovala nálož výbušnin

Nový Supercarrier amerického námořnictva prochází šokovými zkouškami, a to znamená odpalování výbušnin poblíž válečné lodi.

USS Gerald R. Ford (CVN-78) i Zdroj fotografie: U.S. Navy photo / Public Domain
i Zdroj fotografie: U.S. Navy photo / Public Domain
i Zdroj fotografie: U.S. Navy photo / Public Domain
i „Po dokončení kompletních nárazových zkoušek se letadlová loď vrátí na molo v Newport News Shipbuilding pro svou první plánovanou přírůstkovou dostupnost, což je šestiměsíční období, během kterého loď projde modernizací, údržbou a opravami před jejích provozním nasazením.“ Poznamenalo námořnictvo.
Další 0 fotografie
                   

USS Gerald R. Ford (CVN-78), první z nové třídy letadlových lodí Ford, absolvovala sérii celodenních zkoušek u východního pobřeží USA, asi 100 km od Floridy. Při nich námořnictvo nechalo explodovat ve vodě nálož o přibližné hmotnosti 18100 kg v exaktně definované vzdálenosti několik desítek metrů od trupu nové lodi. Přesné údaje jsou předmětem utajení. Tím se simuloval jeden z aspektů skutečných bojových podmínek.

Šokové zkoušky

Námořnictvo o letadlové lodi prohlásilo „Byla navržena s použitím pokročilých metod počítačového modelování, testování a analýzy s cílem vyvinout loď se zvýšenou odolností vůči zásahům v bojovým podmínkách. Důležitou součástí zkoušek je ověření odolnosti lodi vůči rázové vlně způsobené blízkým podhladinovým výbuchem jakékoli výbušniny. Tyto tzv. šokové zkoušky poskytují důležité údaje k ověření odolnosti speciálně konstruovaného trupu a systémů nové letadlové lodi vůči úderu rázové vlny a následným vibracím.“

Letadlová loď iZdroj fotografie: U.S. Navy photo / Public Domain

Oficiální twitterový účet pro USS Gerald R. Ford uvedl: „Vedení a posádka lodi prokázali připravenost US námořnictva správně eliminovat důsledky blízkého výbuchu jakékoli bojové hlavice s následným úderem rázové vlny a přenosu vibrací do trupu lodi, to jest, že naše válečná letadlová loď může být dle měřítka minulých let ,zasažena‘ a přesto dokáže nadále bez poškození pokračovat ve své misi.“

Ačkoliv námořnictvo provedlo v minulosti šokové zkoušky s plavidly různých tříd, největší zkoušku tohoto typu co do velikosti zkušební nálože nyní prodělala jeho největší loď, nejnovější a nejpokročilejší letadlová loď současnosti USS Gerald R. Ford. Bylo to poprvé od roku 1987, kdy námořnictvo provedlo obdobné šokové zkoušky s letadlovou lodí. Ty tehdy absolvovala letadlová loď třídy Nimitz, USS Theodore Roosevelt.

Ničivé rázové vlny a vibrace

Šokové zkoušky jsou navrženy tak, aby otestovaly, jak válečné lodě námořnictva odolávají úderu vodní rázové vlny a následným silným vibracím, a identifikovaly potenciální zranitelnost bojového plavidla v důsledku těchto úderů. Studie z roku 2007, financovaná Úřadem pro námořní výzkum a vedená pod programem JASON u společnosti MITER Corporation mimo jiné uvedla, že tyto šokové zkoušky plavidel amerického námořnictva jsou nutné vzhledem ke zkušenostem z druhé světové války.

Šokové zkoušky iZdroj fotografie: U.S. Navy photo / Public Domain

Blízké výbuchy, i když loď nedostávala přímé zásahy, dokázaly tehdy způsobit na plavidlech značné škody. Analýzou obdobných dokumentovaných případů bylo zjištěno, že i když blízké výbuchy nezpůsobily vážné poškození trupu nebo nástavby lodi, ve velkém procentu důsledky rázového úderu a přenosu vibrací způsobených blízkým výbuchem do konstrukce lodi zásadně omezily bojeschopnost lodi i její posádky. Přitom studie se soustředila pouze na situace, při nichž nedošlo k přímému zásahu a vyřazení kritických komponentů a systémů.

Námořnictvo dále uvedlo, že zkoušky probíhají způsobem, který splňuje požadavky na úplnou eliminaci či zásadní zmírnění zásahů do životního prostředí a při výběru místa zkoušek zvažovalo i známé migrační trasy mořských živočichů v testovací oblasti. Uvedlo, že byly použity rozsáhlé bezpečnostní protokoly během testů, aby se zajistila bezpečnost veškerého vojenského i civilního personálu účastnícího se zkoušek.

Zpoždění ve vývoji a technologické problémy

Jak sdělilo US námořnictvo: „Po dokončení a vyhodnocení rázových zkoušek se letadlová loď vrátí do doků firmy Newport News Shipbuilding. Tam letadlová loď projde šestiměsíční modernizací, údržbou a opravami, a následně již bude nasazena do vojenských operací.“

CVN-78 iZdroj fotografie: „Po dokončení kompletních nárazových zkoušek se letadlová loď vrátí na molo v Newport News Shipbuilding pro svou první plánovanou přírůstkovou dostupnost, což je šestiměsíční období, během kterého loď projde modernizací, údržbou a opravami před jejích provozním nasazením.“ Poznamenalo námořnictvo.

Jako první loď nové třídy letadlových lodí USA překonal USS Gerald R. Ford (CVN – 78) celou řadu problémů. Došlo k razantnímu překročení nákladů, které dosáhly zatím téměř 13 miliard dolarů, ke zpoždění ve stavbě (dodání US NAVY plánováno na počátek roku 2016, skutečnost – duben 2017) a k technologickým problémům (nový katapult pro letadla na elektromagnetickém principu EMALS, nové záchytné zařízení AAG).

Přesto americké námořnictvo tento projekt maximálně upřednostňuje a rozhodlo se urychlit skutečné zavedení této lodi do služby. Původní plán počítal s plnou připraveností CVN-78 k nasazení kolem roku 2024, ale v květnu kontraadmirál James Downey, výkonný ředitel programu pro letadlové lodě, prohlásil, že by se USS Gerald R. Ford měl dostat do řadové služby mnohem dříve. Mluví se o roku 2022. V různých fázích nákupu a vývoje jsou tři další nosiče třídy Ford, jmenovitě USS John F. Kennedy (CVN-79), USS Enterprise (CVN-80) a USS Doris Miller (CVN-81).

Jaký máte názor na způsob testování vy?

Zdroj: Wearethemighty

Galerie

Další 0 fotografie
Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Zobrazit další články