Světlo světa může spatřit ponorka, která převrátí zavedené koncepty naruby. Inspirací je vorvaň

Nejdůležitějším úkolem pro ponorku je zůstat během své mise skrytá. Pak může na své soupeře nečekaně zaútočit, a zničit tak i mnohem větší plavidla.

i Zdroj fotografie: Public Domain
                   

Tvar ponorek se za poslední desetiletí příliš nezměnil. Konstruktéři vychází ze stejných parametrů, a tak je pochopitelné, že většinou dospějí k velmi podobným výsledkům. Ovšem francouzská společnost Naval Group přišla s konceptem podvodního plavidla, které by mělo dosavadní praxi zbourat. Má mít unikátní tvar, netradičně pojatý pohon a díky použitým materiálům má být co nejvíce nenápadná a obtížně zachytitelná.

Tvarem se inspiruje u vorvaňů

Nová ponorka označená SMX-31 má tvarově vycházet z přírody, konkrétně se inspirovala tvarem těla vorvaně. Její první unikátní vlastností bude posádka. Má se skládat pouze z 15 členů. Tuto skutečnost umožní mnoho automatizovaných systémů. Plavidlo se má stát podmořským velitelským centrem, základnou podvodních komand, mohla by vézt až 20členný výsadek, disponovat řadou podvodních nebo hladinových dronů a zároveň silnou výzbrojí.

Její tvar by nebyl doutníkový, jako je dnes běžné, ale šestiúhelníkový, a má disponovat zatahovacími horizontálnímu kormidly. Trup by tvořily dva pláště. Lehčí vnější a těžší vnitřní. Vrchní plášť plavidla by měl být tvořen materiály, které by hůře odrážely běžné aktivní senzorové impulsy. Proto by bylo plavidlo mnohem obtížnější detekovat.

Mělo by totiž být i extrémně tiché. Ponorka by měla disponovat hydroproudovým pohonem, jenž je mnohem tišší než běžné lopatkové lodní šrouby. Poháněna by měla být elektrickým pohonem z rozsáhlých článků. Neměla by tedy žádný další motor ani jaderný pohon, což jsou systémy, které na ponorkách bývají zdrojem různého hluku.

Plavidlo vhodné i pro průzkum

Ponorka by měla být kolem 80 metrů dlouhá a její výtlak by činil 3 200 tun. V případě, že by se pohybovala úspornou rychlostí 8 uzlů, pod hladinou by díky rozsáhlým článkům a úsporným technologiím měla vydržet více než 40 dní. Disponovat má i rozsáhlými detekčními přístroji, které jí ve spojení s drony umožní monitorovat 10krát větší oblast než zvládají současná plavidla. Maximální rychlost by měla být 20 uzlů.

Plavidlo bude i velmi silně vyzbrojené. Mělo by disponovat 24 kusy těžkých zbraní. Ty by zahrnovaly řízené střely umožňující zasahovat cíle na pevnině, protilodní střely a těžká torpéda F21 s dostřelem větším než 50 kilometrů. Dále by měla být vyzbrojena klasickými torpédy ráže 533 milimetrů. Předpokládá se, že plavidlo by mohlo být hotové kolem roku 2040.

Proč je podle vás nutné zkoušet nové konstrukce ponorek?

Zdroj: Techinsider, NavalGroup

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články