Pokřtít loď je dlouholetá tradice. Dříve s k tomu používaly různé způsoby. V 19. století se však ustálil křest lahví šampaňského.
Když je nová loď v loděnici připravena ke spuštění na vodu, většinou se nejprve pokřtí. Jde o velkolepou slavnost, které se mnohdy účastní známé osobnosti, budoucí kapitán a posádka plavidla. Tradice velí, že o loď je v prostoru přídě nutné rozbít lahev šampaňského. Tento ceremoniál se dělá téměř po celém světě. Dnes již málokoho napadne, proč se vlastně využívá toto luxusní a drahé francouzské šumivé víno.
Titanik prý šampaňským pokřtěn nebyl
Pověra kolující mezi námořníky údajně říká, že pokud loď nepozná chuť vína, pozná chuť krve. To si však často pověrčiví muži a ženy pracující na moři samozřejmě nepřejí. Křtění plavidla je tedy nejen krásný společenský a oblíbený rituál, ale i způsob, jak se vypořádat s údajným nebezpečím. Jedním z argumentů, proč ho dělat, je i osud Titaniku. Ten údajně šampaňským pokřtěný nebyl a všichni ví, jak to dopadlo.
Křtění lodí je rituál známý po staletí, nutno však přiznat, že v minulosti se při něm šampaňské nepoužívalo, ale víno někdy ano. Třeba Řekové a Římané při slavnostech pili velké množství vína, avšak loď spíše polévali vodou. O něco drsnější tradici měli Vikingové, kteří plavidlu žehnali lidskou krví. Babyloňané a muslimové zase obětovali zvířata a hluboce se modlili.
Víno se nejprve šplíchalo ze sklenic
Třeba křesťané využívali i svěcenou vodu, ale při křtu bylo možné využít například vody nabrané z několika moří a smíchané dohromady. O využití vína je záznam při spuštění plavidla Prince Royal v roce 1610. Použil ho princ z Walesu, avšak v tomto případě ho měl na loď vychrstnout ze sklenice. Na konci 17. století však byly skleničky postupně nahrazeny celými lahvemi vína.
Jelikož jde o důležitý okamžik v historii lodě, nakonec v průběhu 19. století převládlo přesvědčení, že plavidla si zaslouží ten nejlepší a nejdražší nápoj. Tím samozřejmě bylo francouzské šampaňské. Existuje i důvod, proč lahev s ním bývá rozbíjena na přídi. Ta je totiž u lodě považována za hlavu. Je to tedy podobné jako při křtu lidí v kostele, kde kněz svěcenou vodou dítě křtí na hlavě. Proto se i loď křtí symbolicky v této části.