Většina vojenských plavidel má konvenční pohon, a je-li na moři delší dobu, potřebuje ho doplňovat; a to nejlépe bez zastávky. Na scénu tak přichází tankery.
Lodě amerického námořnictva plují po všech světových oceánech, a až na několik výjimek nemají jaderný pohon s neomezeným dosahem. Pokud tedy chtějí během operací vydržet na hladině moře týdny nebo i měsíce, musí se buď za účelem doplnění paliva zastavovat v přístavech, nebo ho získávat z plovoucích tankerů – a právě to je vůbec nejčastější způsob. Je jasné, že je takový manévr nesmírně obtížný, protože tankery rozhodně nejsou malá plavidla, ale to ostatně platí i o některých vojenských lodích. Horší to pak je, když námořníkům nepřeje počasí.
Lodě jsou dlouhé i více než 200 m
Video pod článkem jasně ukazuje, s jakými problémy se musela vypořádat posádka amerického tankeru USNS Big Horn, když se rozhodla doplnit palivo obojživelné výsadkové lodi USS Wasp, a zároveň dokovací lodi USS Whidbey Island. Jen pro představu, samotný tanker má délku 206 metrů, výsadková loď pak dokonce 257 metrů, a ta dokovací 190 metrů. A třeba slavná německá bitevní loď Bismarck za 2. světové války byla o 6 metrů kratší než Wasp.
A teď k samotnému doplňování paliva: při dokování plují plavidla rychlostí zhruba 12 uzlů, což je přibližně 22 km/h. Všechna tři musí být přesně zkoordinována tak, aby plul tanker uprostřed, a tankovaná plavidla po jeho boku v těsné blízkosti, ale zároveň dostatečně daleko, aby se lodě nesrazily. Tuto polohu pak musí udržovat během celého tankování, protože i když mají hadice, jimiž proudí palivo, nějakou vůli, je omezená. A není to vůbec lehký úkol, video ukazuje, že evidentně nepanuje přívětivé počasí – moře je rozbouřené a s plavidly hází.
Námořníci po sobě střílí z pušky
Jakmile se lodě srovnají a zkoordinují, je třeba natáhnout hadice z tankeru na válečná plavidla. K tomu použili námořníci válečné lodi pušku M-14 se speciálním nástavcem, s jejíž pomocí vystřelili lanko na tanker po svém boku, aby tím k sobě přitáhli silnější lano, a pak i hadici. Ta je na mnoha průvěsech ve speciálním zařízení, a na konci má hlavici zapojovanou do nádrží lodě.
I ze záběrů je jasné, že tanker nepředává palivo jedinou hadicí, celkem má totiž 5 čerpacích stanic, které jsou v případě potřeby používány všechny najednou, aby tak byla doba tankování co nejkratší. Třeba na palubě USNS Big Horn je pak zásoba 29 tisíc metrů krychlových paliva, tanker ale lodím doplňuje i další zásoby, třeba potraviny. Na jeho palubě je osm 6metrových chlazených kontejnerů s místem pro 128 palet.