Hermes bojoval u Falkland, po službě v indickém námořnictvu se z něj mělo stát muzeum, zůstane jen kotva

Letadlové lodě patří od druhé světové války mezi nejdůležitější plavidla největších námořních mocností. Starých lodí, byť slavných, se ale zachovala jenom hrstka.

i Zdroj fotografie: U.S. Navy / Public Domain
                   

V roce 2015 dospělo indické námořnictvo k rozhodnutí, které znamenalo konec jednoho z nejstarších a nejznámějších plavidel na světě. Letadlová loď Viraat, jež dříve bývala britskou Hermes a proslavila se třeba ve válce o Falklandy, bude vyřazena. Letité plavidlo by se již nevyplatilo renovovat, Indie raději chtěla modernější lodě. Z plavidla se mělo stát muzeum, ale ani na to se nenašly peníze. Vedla se i soudní bitva o jeho záchranu, ale zůstanou z něho jen dvě kotvy.

Stavba začala za druhé světové války

Konstrukce letadlové lodě, která sloužila ve dvou námořnictvech, byla zahájena již za druhé světové války, ale po jejím konci byla přerušena. Až v 50. letech začala loděnice na trupu opět pracovat. Loď byla zařazena do služby v roce 1959 pod jménem Hermes. V té době však neměla skokanský můstek, jenž usnadňuje starty letadel. Ten byl přidán až při přestavbě na začátku 80. let, aby z ní mohly operovat stíhačky Sea Harrier.

Hermes byl tak trochu nechtěné dítě. Britové ho jako nadbytečné plavidlo dokonce v 60. letech nabízeli Austrálii, ale ta nakonec z finančních důvodů odmítla. V roce 1981 se dokonce uvažovalo o jeho vyřazení kvůli nákladům na provoz. Když však Argentina zaútočila na Falklandy a obsadila je, byla letadlová loď jako vlajkové plavidlo poslána s flotilou, aby se podílela na jejich osvobození. Harriery z Hermesu se zasloužily o to, že se argentinské letectvo nemohlo příliš prosadit.

V roce 1987 se z Hermesu stal Viraat

I přes úspěchy v konfliktu se lodě Britové chtěli zbavit, dokonce ji v roce 1984 deaktivovali. V roce 1986 se však dohodli s Indií, která měla o letadlový nosič velký zájem. Loď tak byla o rok později zařazena do služby jako Viraat. Plavidlo se před prodejem rozsáhle renovovalo a během téměř 30leté služby v indickém námořnictvu prošlo několika opravami a modernizacemi. Například získalo nový radarový systém.

iZdroj fotografie: Uživatel Battlecat2017 / Creative Commons / CC BY-SA
Hermes při odjezdu z Velké Británie do Indie, kde se změnil na Viraat

Na dnešní poměry byl Hermes neboli Viraat relativně malý. Byl 226 metrů dlouhý a jeho výtlak činil 23 900 tun, což je jen čtvrtinová hodnota velkých letadlových lodí, které slouží v americkém námořnictvu. Dosahoval rychlosti 28 uzlů a mohl uvézt až 2 100 členů posádky a námořních pěšáků. Na své palubě dokázal nést až 26 letadel a vrtulníků. V poslední fázi to bývalo 16 letounů Sea Harrier a deset vrtulníků. Měl protiletadlovou a protiraketovou výzbroj krátkého dosahu a dvě stanoviště systému CIWS.

V roce 2015 se Indie pokusila z lodi udělat muzeum. Dokonce se objevily zprávy, že by z plavidla mohl být hotel a kasino. Ovšem z potřebných 3 milionů dolarů (73 milionů korun), které se pokoušela získat crowfundingová kampaň, se sešla jen desetina. Nakonec byla loď prodána v roce 2020 v aukci. O rok později se její příznivci snažili ji soudně zachovat, ale neuspěli. Navíc v době soudu již bylo asi 40 % plavidla sešrotováno. V muzeu v Alappuzha mají skončit alespoň dvě kotvy.

Které muzeum ze starého plavidla považujete za nejzajímavější?

Zdroj: TechInsider
Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Vlastnit auto bude výsadou boháčů. Zbytek lidí by si měl raději rychle zvyknout na jízdu autobusem a chůzi pěšky
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Současná válka proti Rusku má hluboké kořeny, Ukrajina byla sužována krutými konflikty po staletí
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Osvědčené praktiky, jak se zbavit bolesti kloubů. Bohatě stačí ležet v posteli a udělat 1 pohyb
adbz.cz
adbz.cz
5členná rodina bydlí v autobuse. Na nákladech ušetří 2/3 toho, co běžná domácnost, a mají mnohem víc