AbramsX může být vrcholový predátor mezi tanky a americká „vlajková loď“, jezdit má i na elektřinu, díky čemuž nepůjde snadno zaměřit

NÁZOR: Už demonstrátor nového „Abramse“ se od současných tanků v mnohém liší. Verze X by mohla zcela změnit význam těchto obrněnců na bojišti.

Demonstrátor AbramsX i Zdroj fotografie: Uživatel Abovfold / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Jestliže chtějí armády disponovat opravdu pokročilými tanky, musí konstruktéři přijít s mnoha inovacemi. Kombinace vyspělých protitankových zbraní spolu s drony a dalšími technologiemi totiž činí nejenom tyto obrněnce velmi zranitelné, pročež od nich také třeba americká námořní pěchota ustoupila. Na druhou stranu má ale jejich palebná síla a vysoká ochrana stále nezastupitelnou úlohu. Posunout tank na novou úroveň tak mají mnohé projekty, jedním z nich je i demonstrátor dalšího vývoje tanku M1 Abrams označovaný jako AbramsX.

Změnit tank revolučně je obtížné

Tanky mají již zhruba století základní konstrukci z pásového podvozku a děla v otočné věži, ale mění se jejich parametry, ať jde o úroveň ochrany, průbojnost a celkovou sílu tankového kanonu, nebo o jeho pohyblivost. Problémem ovšem zůstává, že má vše své limity, a třeba větší ochrana (tím i silnější pancíř) znamená vyšší hmotnost, a to zase nižší pohyblivost, ačkoliv tu lze kompenzovat motorem, jenomže ten zase kvůli tomu více spotřebujete. Kompromisem pak může být právě nižší rychlost i pohyblivost.

A stejně tak nejde donekonečna zvedat ani ráži tankových děl, neboť by byla velká a těžká, a zároveň by nejspíše vyžadovala i těžší projektily. Schopnosti tanků je však možné vylepšovat i jinými technologiemi. Třeba americká společnost GDLS se s tím snaží vypořádat u tanku, jehož demonstrátor nazývá AbramsX, což by mohla být cesta pro budoucí tank americké armády. V Evropě má být zase budoucností KF51 Panther.

Jednou z významných změn má být nový hybridní pohon, který by prodloužil dojezd oproti současným strojům až o stovky km. Kombinace s elektrickým agregátem by znamenala, že může tank v případě potřeby přepnout na tichý elektrický chod, a ten zároveň nevyzařuje téměř žádné teplo, což by ho krylo před zaměřením systémy, které se soustředí právě na teplo.

Kompozitní materiály a aktivní ochrana

AbramsX má mít hmotnost kolem 60 tun, tedy o 10 tun nižší než nejnovější verze M1 Abrams. Přesto by to ale neznamenalo oslabení jeho ochrany, naopak. Snížení hmotnosti by totiž souviselo s použitím lehčích kompozitních materiálů. Navíc má být tank standardně vybaven i systémem aktivní ochrany, který ho ochrání i seshora, kde mají jinak obrněnci slabý pancíř, čehož využívají některé zbraně. Systém by protitankové střely k tanku prostě nepustil, a navíc i samotný pancíř střechy má být oproti současným strojům výrazně zesílený.

Ruští vojáci na pozici s protitankovým systémem 9M133 Kornet

Ruské „Kornety“ mají sílu zničit jakýkoliv tank nejenom na Ukrajině, a to včetně vysoce odolných jako M1 Abrams, Challenger 2 a Merkava

Vedle toho má dojít k vylepšení v oblasti zbraní, AbramsX má mít automatické nabíjení, a tedy jen tříčlennou osádku, a disponovat bude i možností termálního pozorování nejnovější generace v celém obvodu stroje, vyspělou umělou inteligencí nebo systémy řízení boje. Je samozřejmě možné, že bude výsledný americký tank nakonec vypadat v mnoha ohledech jinak, ale AbramsX dává dobře nahlédnout do myšlenek konstruktérů a možných technologií nejlepších tanků světa v dalších desetiletích. Za zmínku pak stojí i izraelská Merkava 5 Barak.

Jaké největší inovace čekají tanky v blízké budoucnosti?

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články