FMC M113: americký držák mezi obrněnými transportéry

Když někdo zmíní název firmy Food Machinery Corporation, asi vás nenapadne, že stojí za jedním z nejspolehlivějších a nejoblíbenějších obrněných transportérů v historii vojenství.

i Zdroj obrázku: Pixabay.com
                   

Ale je tomu opravdu tak, tenhle konglomerát z Pensylvánie už stihl vyrobit více než 80 tisíc transportérů M113. A s jejich výrobou zdaleka nekončí. Základní charakteristiky aktuálně vyráběných M113 jsou:

  • Počet členů posádky + počet pasažérů: 2+11
  • Maximální rychlost: 68 km/h na zemi, 6 km/h ve vodě
  • Dojezd: 480 km
  • Základní výzbroj: kulomet M2 Browning
iZdroj obrázku: Pixabay.com
Dojezd FMC M113 je až 480 kiolometrů

Odlehčená konstrukce

Obrovskou devízou pásového obrněného transportéru M113 je jeho odlehčená hliníková konstrukce, která při zachování maximální možné odolnosti vozidla a bezpečí přepravovaných vojáků umožnila výrazně snížit hmotnost tohoto obrněnce. Nižší hmotnost se samozřejmě pozitivně projevuje na jeho rychlosti, zvýšeném dojezdu a také lepší manévrovatelnosti v náročném terénu. A v neposlední řadě je i díky odlehčené konstrukci M113 obojživelný.

Desítky variant

Druhou velkou výhodou M113 je jeho variabilita. Za šest dekád existence tohoto stroje vzniklo několik desítek oficiálních a celá řada neoficiálních variant. Některé se liší jen výzbrojí, u jiných proběhly zásadnější změny. Varianta M163 Vulcan je například vybavena šestihlavňovým protiletadlovým kanonem, M901 je obávaným stíhačem tanků s řízenými střelami BGM-71 TOW. A existují i nebojové varianty, které slouží jako armádní ambulance nebo průzkumné či štábní vozidlo.

iZdroj obrázku: Pixabay.com
Vozidel FMC M113 už bylo vyrobeno přes 80 tisíc kusů

Zelený drak i Pouštní taxi

Díky svému rozšíření po celém světě si transportér M113 vysloužil celou řadu přezdívek. Zatímco vojáci Severního Vietnamu měli z těchto strojů strach, a tak jim říkali Zelený drak, Izraelci, kteří je mají ve výzbroji, M113 pro jeho rychlost přezdívají Gepard. V Austrálii mu pak vojáci říkají Pouštní taxi, zatímco v německé armádě se mu obvykle z nějakého důvodu říká Sloní bota, případně Vana.

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Vlastimil Černínský
Autor článku

Vlastimil Černínský

Armáda je mou vášní už pár dekád, nejvíce mě přitom fascinovala 2. světová válka a její ikonické tanky, ale postupně jsem našel zalíbení i v moderních strojích – hlavně pokud jde o tanky a letadla. I složitá témata se snažím předávat tak, aby jim porozuměla široká veřejnost, obvykle formou vlastních názorů a úvah. Už na vojně jsem si vyzkoušel hezkou řádku zbraní a vozidel, a od té doby v tom pokračuji.

Zobrazit další články