Mnohé africké země se v posledních letech potýkají s nárůstem násilí. Nejčastěji jde o útoky islámských radikálů, kteří často zabíjejí civilní obyvatele a páchají teror.
Evropské země se v posledních letech snaží angažovat v Africe s cílem omezit šíření extremismu na tomto kontinentu. K nejaktivnějším patří Francie, ale angažují se i další státy včetně České republiky. Jedním z cílů je zamezit emigraci místních obyvatel do Evropy, kteří často utíkají před násilím a nepříznivými ekonomickými poměry. Například Velká Británie se nyní rozhodla v boji pomoci Ghaně. Jejím ozbrojeným silám pošle 70 obrněných vozidel Husky a vycvičí je v jejich užívání a údržbě.
Ze severu mohou do země pronikat radikálové
Ghana je považována za jednu z klidných afrických zemí a má i demokratický režim. To ale neznamená, že by se nepotýkala s různými problémy. Jedním z nich je například pašování narkotik. Ovšem asi největším problémem je její severní hranice. Ta je totiž nebezpečně blízko oblastem, v nichž působí různé radikální islámské skupiny. I v Ghaně je relativně početná muslimská menšina, kde by radikálové mohli získat stoupence.
Různí radikálové při svém boji používají dnes nejvíce improvizovaná výbušná zařízení (IED), která si v asymetrických válkách po celém světě vybírají desítky a stovky obětí ročně. Jde o zákeřné, ale vysoce účinné zbraně. Boj s výbušnými systémy se stal nejvyšší prioritou všech vyspělých armád světa a i na tuto oblast je konstrukce vozidel Husky zaměřena. Neklidnou severní hranici Ghany by tato nová obrněná vozidla měla pomoci hlídat.
Běžná veřejnost měla možnost se s nimi spektakulárně seznámit ve filmu Rychle a zběsile 6 (2013), kde scénář poslal na plátno i tehdejší poslední verzi obrněnce od firmy Navistar International, vůz MXT-MVA, což je právě obrněná vojenská varianta vozidel řady XT, tj. vozidlo, které pod názvem Husky slouží v britské armádě. Tyto vozy se vyznačují vysokou mobilitou a zároveň velmi vysokou ochranou posádky a slušnou výzbrojí.
Podobný typ techniky je do náročného afrického terénu velmi vhodný a může dát ozbrojeným silám nad extremisty velikou výhodu. Vozidla by měla sloužit nejen k ochraně hranice, ale také k ochraně místních komunit, které by se mohly stát cílem ozbrojených převážně muslimských extremistů. Ti v okolních afrických zemích často útočí na civilisty nebo je unášejí.
Vozidlo dnes existuje hned ve třech variantách
Husky je charakterizováno jako středně pancéřované vysoce mobilní taktické vozidlo založené na modelu International MXT. Mělo by tedy vydržet zásahy z ručních zbraní, jimiž jsou většinou afričtí radikálové vyzbrojeni. Vyrábí ho společnost Navistar Defence International. Bylo speciálně navrženo pro britskou armádu, která v letech 2009 a 2010 u výrobce objednala více než 300 kusů. Ty existují ve třech základních variantách – jako užitkový vůz, sanitka nebo velitelské vozidlo. První má vzadu volný nákladový prostor, zbylé dvě krytou kabinu.
Husky je 6,4 metru dlouhý, 2,5 metru vysoký a 2,4 metru široký. Jeho hmotnost je 7 tun. Má pohon všech čtyř kol, což mu umožňuje cestovat ve velmi náročném terénu do míst, kam se nemohou dostat těžší vozidla. Jeho pneumatiky mají systém centrálního řízení tlaku a mohou být za jízdy dohušťována či naopak tlak v nich může být snižován pro jízdu v málo únosném terénu. Motor MaxxForce D6.0L V8 poskytuje vozidlu na silnici či rovném pevném povrchu maximální rychlost 112 kilometrů v hodině.
Husky TSV
Zveřejnil(a) Vitaly Kuzmin dne Neděle 22. července 2018
Posádku vozidla tvoří čtyři osoby, i když do nákladního prostoru se samozřejmě mohou vejít i další. Na střeše bývá vozidlo vyzbrojeno pohyblivým kulometem nejčastěji ráže 12,7 milimetrů. Navíc jsou zde palebné otvory, kterými může osádka střílet z vnitřku stroje. Ochranu posádky lze zvýšit dalším přídavným pancéřováním.
Vozidla byla v minulosti vyzkoušena i v praxi, britští vojáci je používali třeba v Afghánistánu. Použité pneu vozidla Husky jsou velmi široké a nízkotlaké a snižují specifický tlak na podloží, po kterém vozidlo jede. A pokud najede například na běžnou protitankovou minu, nemělo by vůbec dojít k explozi. Husky je vybavováno také několika detekčními systémy na IED.
Pro přesnost je třeba dodat, že pod názvem Husky je dnes vyráběno i několik dalších vojenských vozidel a laika to může poplést. Známé je konstrukčně velmi zvláštní vozidlo od jihoafrické firmy DCD-Dorbyl, konkrétně její divize RSD (Rolling Stock Division). Vozidlo označené Husky VMMD (Vehicle Mounted Mine Detector) nemá ale nic společného s anglickým Husky kromě zaměření na vysokou odolnost proti IDE neboli nástražným výbušninám. Také Kanada vyrábí svoje Husky, jde o třínápravový obrněný transportér.
Jak důležité je pomáhat africkým zemím v boji s extremisty?