Zákopové hlubidlo BTM-3 hloubí na Ukrajině i přes 800 metrů zákopů za jedinou hodinu, taková sovětská technika je i dnes nedocenitelná

NÁZOR: BTM-3 sice nepatří k nejmladším, přesto je stále vysoce účinné a dělá za vojáky pořádně těžkou práci. S ukrajinským terénem si obvykle poradí.

Hlubidlo BTM-3 i Zdroj fotografie: Vitalij V. Kuzmin / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Ruská i ukrajinská armáda vybudovala na Ukrajině proti různým ofenzivám několikastupňovou obranu, jejíž součástí jsou tisíce a tisíce kilometrů zákopů. A ačkoliv k jejich kopání používají vojáci i dnes klasický krumpáč a lopaty, mnohdy jim pomáhá technika, třeba i běžné civilní bagry. O mnoho výkonnější je však stroj, který byl stvořen přímo k hloubení zákopů, na straně Ukrajiny je to například letitý sovětský BTM-3.

BTM-3 vybuduje obranu velmi rychle

Mechanizace mnoha vojenských prací probíhala již za 2. světové války, a během studené pokračovala. Sovětští konstruktéři začali v 50. letech 20. století pracovat na vozidle schopném vyhloubit zákopy velice rychle, neboť to je důležité v případě, když potřebuje armáda co nejdříve zbudovat obrannou linii. V roce 1957 tak Sověti zařadili do výzbroje vozidlo BTM-3, které sloužilo v mnoha armádách. A ačkoliv již existují jeho nástupci, ruská i ukrajinská armáda využívá vozidlo ještě dnes při hloubení zákopů na Ukrajině.

Stroj na kopání zákopů BTM-3 iZdroj fotografie: Janez Novak / Creative Commons / CC BY
Stroj na kopání zákopů, hlubidlo BTM-3

Hlubidlo BTM-3 je speciální rypadlo umístěné na pásovém podvozku, v tomto případě jde o podvozek těžkého dělostřeleckého tahače AT-T vyvinutého z tankového podvozku T-54. Rypadlo je vybaveno 8 lopatkami o objemu 160 litrů, a v závislosti na terénu dokáže vykopat zákop o délce 270 až 810 metrů za hodinu. Pokud dělá jenom rýhu hlubokou půl metru, zvládne za hodinu dokonce až 1 400 metrů – ovšem takto mělký zákop by museli vojáci ručně prohloubit, případně by sloužil k budování falešných pozic.

BTM-3 nezvládne jen skálu a obří kameny

Vozidlo BTM-3 hloubí většinou zákop o hloubce 1,1 metru a šířce 90 centimetrů, ale zvládá i 1,5 metru hluboký a 1,1 metru široký. Vykopanou zeminu pak vrší po stranách, čímž vytvoří kolem zákopu ochranný násep vysoký asi půl metru. Stroj zvládá většinu druhů zemin, ovšem kromě skalnaté nebo silně kamenité. Hlavně u raných modelů byl problém také u mokré a lepkavé zeminy, kdy jí část zůstávala v lopatkách a bylo ji nutné vyndávat ručně. K obsluze hlubidla BTM-3 ale jinak stačí dvoučlenná osádka.

Zhotovené zákopy přitom nejsou jen rovné, mohou být i zatočené, a to do oblouku o poloměru 25 metrů. Pásový podvozek umožňuje BTM-3 dosahovat rychlosti až 36 km/h a má dobrou prostupnost terénem, ovšem jeho nevýhodou je, že ne všude může kopat. Zákopy tedy stroj hloubí spíše v místech, na něž se dostane, a ne tam, kde by to bylo nejlepší pro vojáky a obranu. BTM-3 se nicméně dočkal i civilního použití při kopání kanalizací.

Stroj BTM-3 hloubí zákop

Znáte i jiné stroje k hloubení zákopů?

Zdroj: MSN
Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články