Izraelská Merkava: unikátní tank slouží jako ochranné pouzdro pro posádku – má to však i nevýhody

Izrael se poté, co svedl několik tankových válek, rozhodl vytvořit vlastní tank. Nikdo jiný podobným vozidlem nedisponuje. Vyznačuje se velkou odolností.

i Zdroj fotografie: Uživatel MathKnight / Creative Commons / CC BY
i Zdroj fotografie: Uživatel Lior34 / Creative Commons / CC BY-SA
i Zdroj fotografie: Uživatel Adamicz / Creative Commons / CC BY
i Zdroj fotografie: Uživatel Zachi Evenor / Creative Commons / CC BY-SA
i Zdroj fotografie: Uživatel MathKnight / Creative Commons / CC BY
i Zdroj fotografie: Uživatel MathKnight / Creative Commons / CC BY-SA
i Zdroj fotografie: Zachi Evenor / Creative Commons / CC BY-SA
i Zdroj fotografie: Uživatel MathKnight / Creative Commons / CC BY
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Michael Shvadron / Creative commons / CC BY
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

Stát Izrael je od svého založení v roce 1948 v téměř neustálém nebezpečí. Prošel si několika velkými konflikty se svými sousedy, se kterými svedl i řadu tankových bitev. Do střetů s militantními skupinami se může dostat kdykoli i dnes. Aby svoji armádu učinil nezávislou na dodávkách obrněné techniky ze zahraničí, rozhodl se v 70. letech vyvinout vlastní konstrukci tanku, který se nazývá Merkava. Od ostatních tanků se v mnohém liší.

Motor vpředu chrání posádku

První tanky Merkava Mk.I vstoupily do služby v roce 1979. V současné době je ve výzbroji izraelských tankistů její čtvrtá generace. Když se podíváte, zjistíte, že vypadají jinak než všechny ostatní tanky světa. Mají totiž motor umístěný vpředu v samostatném pancéřovém prostoru korby. Zatímco všechny ostatní tanky na světě mají motor umístěný vzadu, izraelští konstruktéři se vydali jinou cestou.

iZdroj fotografie: Uživatel Adamicz / Creative Commons / CC BY

Masa motoru je v tomto případě v podstatě další jakési přídavné pancéřování, které chrání posádku před jinak fatálními zásahy z přední polosféry. Odborníci tvrdí, že takového uspořádání je zvoleno pro větší odolnost tanku, ochraně posádky a jeho optimalizaci pro boj v městské zástavbě. Takovéto uspořádání z tanku udělalo jakýsi hybrid s bojovým vozidlem pěchoty.

Uvolněný prostor, kde je u klasických tanků umístěný motor, je vybaven vstupem a využívaný pro přepravu nákladu nebo pěchotního výsadku až šesti vojáků. Ti se tak mohou na bojiště a z něho přesouvat spolu s tankem bez rizika vystavení palbě pěchotních zbraní. Přední část pancéřování Merkavy při tomto technickém řešení je mnohem ostřeji skloněna vůči nejčastějším drahám protitankových střel.

iZdroj fotografie: Uživatel Lior34 / Creative Commons / CC BY-SA

Ty se tak při zásahu mnohem častěji jednoduše odrazí, než aby pancéřování probily. Věž Merkavy je pak posazena více dozadu, což kromě možnosti opět vytvarovat její pancíř co nejodolnější proti přilétající střele velmi pozitivně ovlivnilo umístění těžiště tanku ve prospěch velké pohyblivosti v pouštním terénu.

Zásah může tank znehybnit

Posazení motoru dopředu opravdu znamená vyšší ochranu posádky, na což je tank evidentně koncipován. Střelu, která po zásahu přeci jen pronikne pancířem, může masivní blok motoru zastavit a posádku zachránit. Na druhou stranu to pravděpodobně bude znamenat, že tank se okamžitě zastaví a bude vystavený dalšímu útoku nepřítele. Klasické uspořádání tanku s motorem vzadu na první pohled takové hrozně nečelí.

iZdroj fotografie: Uživatel Zachi Evenor / Creative Commons / CC BY-SA

Soustředit se na záchranu vycvičené posádky ale může Izraelcům na základě jejich specifických zkušeností dávat smysl. Od 70. let se většina jejich konfliktů odehrává v městském a pouštním prostředí, často proti nepříteli, který obrněnou technikou nedisponuje. Uchyluje se spíše k taktikám městské gerilové války. Naproti tomu například v Evropě se stále kalkuluje, že případným soupeřem západních tanků budou ty ruské.

iZdroj fotografie: Uživatel MathKnight / Creative Commons / CC BY-SA

Podle platných teorií o dnešním tankovém boji by ztráta mobility ve střetu s takovým nepřítelem mohla být fatální. Jenže pokud zvážíme, že stejný typ zásahu tanku, který by Merkavu zastavil, ale posádce by dal možnost se zachránit, by klasickému tanku zlikvidoval, v lepším případě řidiče, a tím by ho spolehlivě zastavil také, je otázkou, zda je tato teoretická přednost umístění motoru na zádi tanku vlastně výhodou.

Munice v prostoru posádky

Jiné je i uložení munice, která se nachází v ohnivzdorných pouzdrech v prostoru pro posádku. To by mohlo v teoretickém případě zasažení munice znamenat velký problém. Protože jsou ale umístěné v prostorech nejsilněji chráněných silným pancířem a blokem motoru, je nepravděpodobné, že by k nim nějaká střela pronikla.

To hrozí jen při zásahu z boku. To je ale velký problém pro všechny druhy tanků. Navíc u čtvrté verze Merkavy konstruktéři řešili tento problém tak, že je deset střel umístěno ve speciální pancéřované schránce ve věži, zbylé u posádky.

iZdroj fotografie: Zachi Evenor / Creative Commons / CC BY-SA

Mimo území státu Izrael mnoho tanků Merkava není. V Česku máme ovšem výjimku, ve vojenském muzeu v Lešanech u Prahy je vystavena verze Mk.I, darovaná Izraelskou vládou. Tam si můžeme tento značně odlišný tank od ostatních dobře prohlédnout. A znamenají tyto jeho odlišnosti, že je Merkava špatný tank? To určitě nikoli. Prostě je zkonstruovaný pro izraelské potřeby.

Jde určitě i o jeden z nejodolnějších tanků světa. To zaručuje jak jeho silný pancíř, tak velmi špičková pasivní i aktivní ochrana, kterou nejmodernější Merkava disponuje. Tank je i vyzbrojen skvělým 120milimetrým dělem s hladkým vývrtem, kulomety a minometem pro boj s pěchotou v okolí. Navíc může jet rychlostí až 60 kilometrů v hodině. A jeho posádky se určitě v boji cítí nejbezpečněji ze všech tankových osádek na světě….

Jak hodnotíte Merkavu ve srovnání s ostatními moderními tanky světa?

Zdroj: Nationalinterest

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články