Tanky ovládají bitevní pole a jsou schopné zničit téměř cokoliv. Své postrachy měla i druhá světová válka a bylo lepší na ně zavolat leteckou podporu.
Letadlové lodě, torpédoborce a ponorky vládnou našim oceánům, a tanky zase pozemnímu boji. Tyto masivní stroje mohou v bitvě využívat své schopnosti a vybavení nejen pro útok na nepřátele, ale také k obraně. Jsou navrženy tak, aby zničily téměř každý cíl a zároveň co nejlépe chránily posádku uvnitř. Není tak divu, že s novými zbraňovými systémy patřily mezi nejobávanější pozemní vozidla armád za druhé světové války.
Střední tank T-34
Tento sovětský tank kombinuje nekompromisní palebnou sílu, mobilitu, ochranu a robustnost. Má rychlopalný kanón ráže 76,2 mm s podstatně vyšší palebnou silou než jeho současníci, zatímco šikmé pancéřování obstojně odráželo střely. To mu dodávalo v boji velkou výdrž v boji, ačkoliv při střetech s Tigerem musel nepřítele výrazně přečíslit.
Motor mu poskytoval výkon 372,8 kW (500 koní) a dosahoval rychlosti až 55 km/h, s čímž se mohl v té době rovnat málokdo. T-34 měl obrovskou nadřazenost a zejména početní převahu proti německým tankům, pročež byl často považován za nejúčinnější a nejvlivnější tank celé druhé světové války.
M18 Hellcat
Toto americké pásové vozidlo bylo vyvinuto v roce 1941 a jednalo se o rychlý a lehký stíhač tanků. Ačkoliv nejde přímo o tank, měl nevídané úspěchy. Jeho nevýhodou bylo však docela slabé pancéřování. Tank měl provádět především překvapivé útoky ze zálohy, což mu umožňovala právě dobrá pohyblivost zajištěná nízkou hmotností a devítiválcovým motorem o výkonu 343 kW (460 koní).
Mohl tak dosahovat rychlosti až 89 km/h, což bylo mnohem více než u středních tanků, a k výhodě mu byla rovněž automatická převodovka. Poměrně slabý byl však dojezd, který činil pouze 160 km. Typická pro něj byla otevřená věž, což na ochraně posádky ještě více ubíralo. Přesto byla jeho účinnost obrovská a celkem bylo vyrobeno 2507 kusů.
Německý tank Tiger II
Byl to německý těžký nástupce známého tanku Tigeru I a kombinoval silné pancéřování se skloněným pancířem, jaký byl použit na středním tanku Panther. Jeho hmotnost atakovala hranici 70 tun a měl pancíř silný 100 až 185 mm, zatímco palebnou sílu zajišťoval dlouhý kanón ráže 88 mm.
Zážehový motor V-12 mu dodával výkon 522 kW (700 koní) a jeho maximální rychlost byla 34,9 km/h, což je vzhledem k hmotnosti a roku výroby velmi dobré. Musel však operovat relativně blízko základen, neboť jeho dojezd činil jenom 170 km na silnici (nebo 120 km v terénu). Pojmout mohl až pětičlennou posádku, kterou tvořili velitel, střelec, řidič, nabíječ a radista.
KV-2
Tento sovětský těžký bojový tank (+ útočné dělo) byl vyroben jako druhá varianta z řady KV. Oproti předchozímu KV-1 měl krabicovou otočnou věž s houfnicí M-10T ráže 152 mm a kvůli vysoké věži měl vysokou siluetu a postrádal pohyblivost i rychlost. Původně byl nicméně KV-2 navržen jako podpůrný pěchotní tank pro ničení opěrných bodů nepřátelské obrany.
Poháněl ho dieselový motor o výkonu 372,8 kW (500 koní), s nímž dosahoval maximální rychlosti 26 km/h, což z něj dělalo docela snadný cíl v boji. Přesto si svou silou získal velký respekt, když rozprášil i nepřítele se silným pancéřováním. Jeho obliba v sovětské armádě rostla, a tak měl i další varianty jako KV-1S (třeba KV-4 však zůstalo pouze u návrhů).
IS-2
Jednalo se o těžký tank vyvinutý v roce 1943 v Sovětském svazu a své využití našel za druhé světové války, ale i po ní. Název IS jsou iniciály Iosifa Stalina, tehdejšího diktátora SSSR. Jeho korba byla až na malé drobnosti shodná s jeho předchůdcem IS-1, měl ovšem silnější kanón ráže 122 mm, který se ukázal jako nejlepší při ničení německých těžkých tanků na velkou vzdálenost.
Řidič musel do tanku nastupovat věží a pro případ nouze měl k dispozici únikový poklop v podlaze tanku. IS-2 byl poháněn vznětovým motorem o výkonu 367,75 kW, s nímž dosahoval maximální rychlosti 37 km/h. Na bitevním poli se v mnohém vyrovnal dokonce legendárnímu Tigeru, oproti němuž měl dojezd 150 až 250 km.
Zdroj HotCars