Německá armáda má ostudu za 0,4 miliardy Kč: jediné supermoderní BVP Puma nefungovalo a další při cvičení shořelo

Bojová vozidla Puma z Německa jsou označována za možná nejmodernější na světě. Praxe ovšem ukazuje, že má sofistikovaný systém veliké problémy.

Německé BVP Puma i Zdroj fotografie: Dirk Vorderstraße / Creative Commons / CC BY
                   

Dříve se německé bojové vozidlo pěchoty Puma účastnilo soutěže na nové BVP pro českou armádu, ale jeho výrobce nakonec odstoupil. V odborných kruzích však mělo své zastánce, jelikož se má jednat o velmi moderní vozidlo, a navíc je do výzbroje zavádí Bundeswehr (ozbrojené síly Spolkové republiky Německo), což by mohla být výhoda třeba při cvičeních nebo modernizacích. Jenomže zkušenosti německých vojáků ukazují, že BVP Puma nemusí být tak skvělé, jak se zdálo.

Porouchalo se všech 20 Pum, jedna vzplála

O spolehlivosti vozidel přinesla zprávu sama německá média, která uvedla, že se měla dvacítka Pum náležící k 10. tankové divizi účastnit cvičení bojové připravenosti, při němž zcela selhala. Hned první den se podle informací novinářů porouchalo 18 vozidel, druhý den pak zbývající dvě. Jednat se přitom nemělo o žádné banální závady, ale o poruchy, které vyřadily vozidla i zbraně z boje. A aby toho nebylo málo, jedna BVP Puma dokonce začala hořet.

Zadní část německého BVP Puma iZdroj fotografie: Uživatel Motorpferd / Creative Commons / CC BY-SA
Zadní část německého BVP Puma

Pro německé ministerstvo obrany to musela být doslova studená sprcha, protože jde o velmi drahá vozidla s cenou převyšující tanky. Jedna Puma stojí více než 400 milionů korun, a pokud není schopna za takovouto cenu fungovat správně, jde o velký problém. Zmíněná 10. divize se navíc má stát v dubnu 2023 součástí společného úkolového uskupení NATO. Měla by být tedy schopna v případě potřeby v místě ohrožení rychle zasáhnout, což se nyní jeví jako nereálné.

Vývoj BVP Puma, za nímž stojí společnosti Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme, začal již v polovině 90. let 20. století, a dokončen byla teprve v roce 2009. Od roku 2015 jsou pak vozidla zaváděna do výzbroje německého Bundeswehru a zatím jich bylo vyrobeno kolem 350 kusů. Armáda si už objednala dalších 229 vozidel, a ta starší čeká i přes nízký věk modernizace zahrnující nový odpalovač protitankových střel Spile LR, lepší kamery nebo systémy řízení boje.

Německé BVP Puma je mimořádně odolné

Puma je vozidlo o hmotnosti přes 31 tun, ale se silnějším pancéřováním a dalším vybavením může vážit až 43 tun. Její délka je 7,6 metru a šířka 4 metry, dovnitř se vejde tříčlenná osádka a výsadek skládající se z 6 plně vyzbrojených vojáků. V základní verzi nabízí BVP Puma osádce ochranu proti projektilům ráže 14,5 milimetru, ale v nejtěžší verzi s přídavným pancéřováním pak i proti projektilům ráže 30 milimetrů. Navíc je Puma zkonstruovaná tak, aby odolala i výbuchu nálože o hmotnosti 10 kg.

Vozidlo Puma iZdroj fotografie: Armáda USA
Vozidlo Puma při střelbě z děla 30 milimetrů

V základní verzi je BVP Puma vyzbrojena rychlopalným dělem ráže 30 milimetrů s rychlostí střelby 200 ran za minutu a dostřelem až 3 kilometry. K dispozici je munice typu APFSDS-T určená pro boj s obrněnými vozidly střední třídy, a pak víceúčelová programovatelná KETF. Výzbroj doplňuje koaxiální kulomet HK MG4 a odpalovač raket Spike LR pro boj s tanky, případně vrtulníky, s dosahem 4 kilometrů.

Vozidlo bylo navrženo tak, aby dokázalo držet tempo s hlavními bitevními tanky, především pak s Leopardy 2. Dosahuje rychlosti 70 kilometrů v hodině a jeho dojezd na plnou nádrž činí 600 kilometrů. Výhodou BVP Puma mají být moderní systémy, díky nimž má osádka mimořádný rozhled po bojišti za všech podmínek a dokáže velmi přesně zaměřovat cíle. Nechybí ani vlastní počítačová síť a další technologie.

Jaké jsou podle vás příčiny selhání Pum?

Zdroj: TechWp
Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články