5 vojenských vozidel volně prodávaných v Rusku aneb monstra dostupná běžným smrtelníkům

Firmy upravující vozidla pro civilní provoz dokážou s obrněnci doslova zázraky. Užitečnost takových strojů je nesmírná.

i Zdroj fotografie: Alexej Kitajev / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Tvrdí se, že Rusko je země neomezených možností. Jedno specifické odvětví ruského průmyslu to skutečně potvrzuje. Jedná se tuning původně vojenských strojů. Stejně jako u nás je i v Rusku poměrně snadné a levné pořídit si postarší vyřazená vojenská vozidla. Na rozdíl od naší země je zde však celkem jednoduché sehnat firmu, která vám vozidlo upraví, či dokonce přestaví podle vašich představ. 

Nejen pro okrasu

Starší „otéčko“ nebo „bévépéčko“ pak není problém předělat na luxusní pojízdnou loveckou chatu, obratný terénní speciál pro zábavnou jízdu nebo obrněný party vůz pro přátele. To je ovšem pouze pro oligarchy a zbohatlíky, kteří nemají co jiného na práci. Existují samozřejmě i daleko účelnější konverze bývalé bojové techniky.  

Bývalé válečníky lze změnit na autobus do sibiřských lesů, tajgy či arktického mrazu, který se dokáže s pasažéry dostat i do těch nezapadlejších oblastí. Další nabízenou přestavbou je speciál pro geologický průzkum. Jasně však vedou různé vyprošťovací terénní speciály. Vždyť většina konvertovaných vozidel je obojživelnými stroji, pro něž je těžký terén přirozený.

iZdroj fotografie: Uživatel ShinePhantom / Creative Commons / CC BY-SA
GAZ-71

Jak taková přestavba vlastně probíhá? U ozbrojených typů dochází k odstranění zbraní a jejich nosičů, pokud je nelze využít jinak, například jako věže u přestaveb na jeřáby. Dochází také k oslabení nebo úplnému odstranění pancíře, který většina zákazníků nevyužije. Velké úpravy čeká i prostor pro řidiče a pro posádku. Tyto změny bývají velmi složité.

Peníze jsou rozhodující

Balistická ochrana a co nejnižší profil vozidla již nejsou prioritou. Stroje dostávají pohodlnou kabinu podobnou kamionům, bez průzorů a s velkým čelním sklem. Ovládání je také upraveno pro potřeby zákazníka, aby bylo co nejjednodušší a civilní. Pro většinu vozidel je však potřeba mít řidičský průkaz pro nákladní vozidlo. I tak si řidič musí být vědom specifik řízení těchto ocelových bestií.

Stejně se upravuje i prostor pro cestující, základní jsou požadavky zákazníka. Ve většině případů je nutné zvýšit výšku prostoru pro posádku. To je nejen otázkou pohodlí pro cestující, ale i ekonomického provozu. Vozidlo bez pancéřové ochrany a střechy má o mnoho větší nosnost než s pancířem, a tak se do něj vejde více materiálu. Jeho vybavení už je poté individuální.

iZdroj fotografie: Vitaly V. Kuzmin / Creative Commons / CC BY-SA
Vystavená BRT-70

Je libo BRDM-2 se sedačkami v nejjemnější kůži, s nejlepším japonským stereo systémem a mahagonovým barem pro bohatýrské jízdy s přáteli? Není problém. U zákazníků však zcela jasně vítězí účelné a spartánské vybavení. V pásové radlici z transportéru MT-LB pro Amurskou oblast stačí pro případné cestující prosté koženkové lavice.

Co si můžete pořídit

Která vozidla si mohou zákazníci nechat upravit a kolik to stojí? Firmy Vezdehodlab a špička v oboru, společnost Girtek, jež pro civilní účely upravila přes 500 vojenských vozidel, nabízejí širokou škálu strojů různých hmotností, které dokážou přestavět zákazníkovi na míru. K základní ceně vozidla je však ještě nutné připočíst cenu za návrh a práci. Ta může několikanásobně přesáhnout pořizovací částku.

Co si tedy můžete pořídit? Nejčastěji upravované vozidlo je u nás prakticky neznámý pásový terénní speciál GAZ-71. Ten se vyráběl i v civilních verzích, a proto patří k nejdostupnějším. Cena stroje začíná na 1 986 000 rublů (806 000 Kč). Na druhém místě v popularitě mezi zákazníky je transportér MT-LB, který u nás známe jako „Matlu“. Ten již ovšem vyjde na 4 586 000 rublů (1 971 000 Kč).

iZdroj fotografie: Antonov14 / Creative Commons / CC BY-SA
V tanku T-34 David Dushman pomohl osvobodit Osvětim

K dispozici jsou ovšem i veteráni druhé světové války. T-60 vyjde případného zájemce na 5 milionů rublů (2 030 000 Kč) a T-34/85 z roku 1944 na hezkých 8 500 000 rublů (3 500 000 Kč). Největším monstrem o hmotnosti 51 tun je dvounápravový pásový tahač DT-30 Viťaz, který v základní verzi přijde na 18 700 000 rublů, tedy 7 600 000 korun. Pro takové vozidlo se najde uplatnění především na Sibiři.

Které vozidlo by se hodilo vám?

Zdroj: TechInsider

Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Zobrazit další články