K zajištění bezpečnosti železnice na dobytých územích Ukrajiny slouží Rusům obrněný vlak Volha. Jde přitom o velmi multifunkční kolos, ale jeho efektivita je na zvážení.
Tažení na Kyjev stálo útočící armádu v prvních dnech války ohromné množství (nejen) zásobovacích vozidel. Ukrajinská armáda a partyzánské skupiny s oblibou útočily právě na slabě chráněné zásobovací kolony a zničený převážený materiál silně omezil ruské operace. Podobné scénáře se ale opakují i dnes. Okupační armáda tak musí stále více spoléhat na železniční dopravu, a aby byla bezpečná, vysílají Rusové na koleje masivní obrněné vlaky, které lze s klidem označit za ocelové pevnosti.
Obrněné vlaky jsou sovětským dědictvím
Těžce pancéřované vlaky byly vždy výsadou diktátorů a jiných uzurpátorů moci. Svůj měl Adolf Hitler, Vladimir Iljič Lenin, Josif Vissarionovič Stalin, Mao Ce-tung, a stále je oblíbeným dopravním prostředkem každého severokorejského Kima (ten poslední v něm jel třeba do Vietnamu na setkání s tehdejším prezidentem USA, Donaldem Trumpem). Rusko zdědilo po svém předchůdci čtyři obrněné vlaky (Bajkal, Amur, Don a Terek), které byly původně určeny k ochraně transsibiřské magistrály.
I přes své stáří jsou obrněné vlaky stále velice impozantním kusem technologie a rozhodně je není radno podceňovat. Zrovna Volha má být údajně kombinací funkčních částí Bajkalu a Amuru, což ale nelze nijak potvrdit. Celá souprava je chráněna pancéřovými pláty neznámé tloušťky, odhady nicméně hovoří o průměru pancíře okolo 20 mm. Na jednotlivých vagonech se ale bude zřejmě lišit dle důležitosti přepravovaného materiálu a osob.
Protivzdušnou ochranu vlakové soupravy potom zajišťují minimálně dva 23mm kanóny ZU-23, velkorážní kulomety a přenosná protiletadlová zařízení typu MANPADS. Vzdušný útok ale není to jediné, co může kolos ohrozit. Myšleno je také na případné střety s obrněnou technikou a pěchotou, pro což s sebou souprava nezřídka táhne i tank – obvykle T-62 – a k němu také BMP-2 s 30mm automatickým kanónem, který by si měl poradit minimálně s pěšími jednotkami.
Obrněný vlak Volha má k dispozici také vlastní letecké síly, konkrétně je doprovázen špionážními drony a dvojicí vrtulníků Ka-52 Aligator, které ačkoliv jsou velmi pokročilé, potýkají se s jistými konstrukčními problémy. Jejich úkolem je zabránit neautorizovanému vniknutí do vlakové soupravy a poskytnout potřebnou vzdušnou podporu v případě jakéhokoliv ohrožení.
Obrněný vlak Volha je impozantní, ale zranitelný
Ačkoliv Volha působí hrozivým dojmem, rozhodně nejde o zařízení vhodné pro útočné operace. Jeho úkolem je střežení železnic na již okupovaném území, odstraňování min, likvidace zátarasů, přeprava válečného materiálu a personálu, nebo odstrašení ukrajinských partyzánských skupin. To jsou ale zřejmě jediné úkoly, které může Volha bezpečně vykonávat. Skutečná efektivita soupravy je sporná, jelikož pro svůj provoz a ochranu spotřebuje množství zdrojů.
V bojovém nasazení je navíc ruský obrněný vlak velice zranitelný, co ostatně potvrzuje i fakt, že jeden takový železniční obrněnec zničili ukrajinští partyzáni v Melitopolu. Podobnou akci by mohli kdykoliv zopakovat, což nutí Volhu být stále v pohybu. Stojící vlak znamená snadný cíl pro ukrajinské raketové a dělostřelecké síly, které mohou na vlakový kolos zaútočit při první příležitosti. Je tedy otázkou, zda nasazení podobného stroje nebude pro Rusko spíše přítěží.