Obrněný vlak Volha k vojenským akcím moc neslouží, přesto „nahání hrůzu“ na Ukrajině, kde střeží bezpečnost železnice

K zajištění bezpečnosti železnice na dobytých územích Ukrajiny slouží Rusům obrněný vlak Volha. Jde přitom o velmi multifunkční kolos, ale jeho efektivita je na zvážení.

Ruský obrněný tank Volha i Zdroj fotografie: Public Domain
                   

Tažení na Kyjev stálo útočící armádu v prvních dnech války ohromné množství (nejen) zásobovacích vozidel. Ukrajinská armáda a partyzánské skupiny s oblibou útočily právě na slabě chráněné zásobovací kolony a zničený převážený materiál silně omezil ruské operace. Podobné scénáře se ale opakují i dnes. Okupační armáda tak musí stále více spoléhat na železniční dopravu, a aby byla bezpečná, vysílají Rusové na koleje masivní obrněné vlaky, které lze s klidem označit za ocelové pevnosti.

Obrněné vlaky jsou sovětským dědictvím

Těžce pancéřované vlaky byly vždy výsadou diktátorů a jiných uzurpátorů moci. Svůj měl Adolf Hitler, Vladimir Iljič Lenin, Josif Vissarionovič Stalin, Mao Ce-tung, a stále je oblíbeným dopravním prostředkem každého severokorejského Kima (ten poslední v něm jel třeba do Vietnamu na setkání s tehdejším prezidentem USA, Donaldem Trumpem). Rusko zdědilo po svém předchůdci čtyři obrněné vlaky (Bajkal, Amur, Don a Terek), které byly původně určeny k ochraně transsibiřské magistrály.

I přes své stáří jsou obrněné vlaky stále velice impozantním kusem technologie a rozhodně je není radno podceňovat. Zrovna Volha má být údajně kombinací funkčních částí Bajkalu a Amuru, což ale nelze nijak potvrdit. Celá souprava je chráněna pancéřovými pláty neznámé tloušťky, odhady nicméně hovoří o průměru pancíře okolo 20 mm. Na jednotlivých vagonech se ale bude zřejmě lišit dle důležitosti přepravovaného materiálu a osob.

Protivzdušnou ochranu vlakové soupravy potom zajišťují minimálně dva 23mm kanóny ZU-23, velkorážní kulomety a přenosná protiletadlová zařízení typu MANPADS. Vzdušný útok ale není to jediné, co může kolos ohrozit. Myšleno je také na případné střety s obrněnou technikou a pěchotou, pro což s sebou souprava nezřídka táhne i tank – obvykle T-62 – a k němu také BMP-2 s 30mm automatickým kanónem, který by si měl poradit minimálně s pěšími jednotkami.

Obrněný vlak Volha má k dispozici také vlastní letecké síly, konkrétně je doprovázen špionážními drony a dvojicí vrtulníků Ka-52 Aligator, které ačkoliv jsou velmi pokročilé, potýkají se s jistými konstrukčními problémy. Jejich úkolem je zabránit neautorizovanému vniknutí do vlakové soupravy a poskytnout potřebnou vzdušnou podporu v případě jakéhokoliv ohrožení.

Obrněný vlak Volha je impozantní, ale zranitelný

Ačkoliv Volha působí hrozivým dojmem, rozhodně nejde o zařízení vhodné pro útočné operace. Jeho úkolem je střežení železnic na již okupovaném území, odstraňování min, likvidace zátarasů, přeprava válečného materiálu a personálu, nebo odstrašení ukrajinských partyzánských skupin. To jsou ale zřejmě jediné úkoly, které může Volha bezpečně vykonávat. Skutečná efektivita soupravy je sporná, jelikož pro svůj provoz a ochranu spotřebuje množství zdrojů.

V bojovém nasazení je navíc ruský obrněný vlak velice zranitelný, co ostatně potvrzuje i fakt, že jeden takový železniční obrněnec zničili ukrajinští partyzáni v Melitopolu. Podobnou akci by mohli kdykoliv zopakovat, což nutí Volhu být stále v pohybu. Stojící vlak znamená snadný cíl pro ukrajinské raketové a dělostřelecké síly, které mohou na vlakový kolos zaútočit při první příležitosti. Je tedy otázkou, zda nasazení podobného stroje nebude pro Rusko spíše přítěží.

Jak významnou roli může mít takový vlak?

Zdroj: TechWP
Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Kulík

Zobrazit další články