Patriot II: Efektivní a všestranné těžké taktické vozidlo pro AČR. Je perfektní ukázkou budoucnosti

Armáda potřebuje modernizaci ve všech směrech, a právě taktickým vozidlem by mohl být Patriot II, který je téměř je bez chyby.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem MVK (vlastní archiv)
                   

V rámci modernizace výzbroje AČR se poněkud opomíjí současné trendy v oboru taktických vozidel. Rozsah je široký, od čtyřkolek, až po uzavřená obrněná vozidla 4×4, výjimečně i 6×6. Z hlediska bojové činnosti v Evropě lze pozorovat rostoucí požadavek na vozidla uzavřená a dostatečně odolná. Tím se liší od všemožných druhů určených pro mise kdesi v Africe či Asii. Jako nejvhodnější typ, z hlediska perspektiv, se jeví kolové obrněné vozidlo Patriot II.

Je otázkou, jestli AČR vůbec modernizaci chce

Již několik let se mluví o vyřazení podmotorovaných, nicméně stále sloužících lehkých taktických vozidel Kovboj a Kajman. Je otázkou, zda má armáda vůbec vypracovanou realistickou doktrínu pro smysluplnou bojovou činnost pozemních sil. Obzvláště po ukončení války, či spíše operace ve stylu koloniálního četnictva v Afghánistánu bez pozitivního efektu, dlouhodobě neúspěšné válce na věčné časy nebo nekonečné operaci.

iZdroj fotografie: Se souhlasem MVK (vlastní archiv)

Ani nákup 1200 kusů zemědělských „pikapů“ o tom zrovna nesvědčí, jestliže vojáci potřebují naopak víceúčelová vojenská terénní vozidla. Navíc, pokud se vyhazují peníze na neefektivní vyzbrojování, chybí pro nákup potřebné techniky. Taktické typy můžeme obecně rozdělit na několik kategorií, především z hlediska hmotnosti ve vztahu k počtu přepravovaných osob, a z ohledu balistické ochrany.

V rámci AČR se vyskytují čtyřkolky, nepancéřované terénní automobily UAZ a Land-Rover Defender, a také lehká kolová obrněná vozidla IVECO LOV. Chybí nové terénní automobily s diskrétním pancéřováním a výzbrojí, například Gepard na podvozku Toyota. Postrádá se i kategorie kolových obrněných vozidel s horním otevřeným, bojovým a přepravním prostorem, jejichž domácím reprezentantem je SVOS Perun, případně otevřená verze Zetor Gerlach.

Lehkých kolových vozidel LOV (LMV) italské společnosti IVECO je ve výzbroji 120 v několika verzích. Těžší vozidla 4×4 s uzavřenou karoserií, či pancéřovou korbou chybí. Tato vozidla slouží dobře, nicméně si lze položit otázku, zda existují také nedostatky. Nalézt lze tři. Především jsou zcela cizím produktem, bez českého podílu v základní verzi. Teprve po dovozu se některá upravují výzbrojí a vybavením.

iZdroj fotografie: Se souhlasem MVK (vlastní archiv)

Také je problém s místem, na zadní sedadla se tři vyzbrojení vojáci téměř nevejdou. To je ovšem vina vojenských šetřílků, kteří vozidla LOV objednali. Výrobce totiž nabízí i delší verzi, do níž se vejdou i vojáci větších postav. Výšku určuje především délka stehenních kostí, takže hlavní problémy v autech vznikají s prostorem pro nohy (poznámka autora). V neposlední řadě vyvstává otázka dostatečnosti balistické ochrany z hlediska evropského bojiště.

Perspektivní mnohaúčelové vozidlo 4×4 pro AČR

Perspektivním řešením, z hlediska evropského bojiště, je pro AČR uzavřené bojové obrněné/těžké taktické vozidlo s dostatečnou balistickou odolností. Ať kvůli nastřelení, tak explozi pod dnem. Shora otevřená obrněná vozidla jsou vhodná pro mise v teplých krajích, zatímco v Evropě, kde místy vydatně prší nebo padá sníh, a teploty se mohou pohybovat dlouhodobě pod nulou, nejsou zrovna ideálním pracovištěm.

iZdroj fotografie: Se souhlasem MVK (vlastní archiv)

Z hlediska jaderné války, kterou v současnosti nelze vyloučit, představuje lepší ochranu před intenzivním zářením, teplem i spadem pevná střecha. Jelikož kdejaký politik slibuje podporu AČR, aspoň verbálně, jako nejlepší kompromis se jeví kolové obrněné vozidlo Patriot II, produkt Holdingu CSG, přesněji Excalibur Army. Bylo vyvíjeno společně s polskými partnery, což umožnilo i jeho export, přičemž je vyvinuto několik verzí.

iZdroj fotografie: Se souhlasem MVK (vlastní archiv)

S původním provedením se již pravděpodobně nepočítá. Novější verze verze Patriot II má základní vojenské a hasičské provedení. Může posloužit rovněž jako malý kolový obrněný transportér. Výzbroj lze lafetovat v současném, nebo podle potřeby provedeném střešním poklopu, k tomu zadýmovací granátomety, případně jiné výmetnice po obvodu vozidla.

Lafetovanou výzbroj mohou tvořit automatické zbraně typu kulometů, granátometů, automatických malorážových kanonů, odpalovacích zařízení protitankových nebo protiletadlových řízených střel. Vozidlo může rovněž přepravovat minomety do ráže 82 mm, bezzákluzové zbraně, protitankové a protiletadlové raketové komplety a bezpilotní průzkumné, útočné a zásobovací prostředky.

iZdroj fotografie: Se souhlasem MVK (vlastní archiv)

Může sloužit jako vozidlo průzkumné taktické, průzkumné/elektronické, hlídkové, doprovodné, velitelské, velitelské zbraňových systémů, sanitní, pyrotechnické/EOD, spojovací, elektronického boje, logistické, hasičské, policejní, policejní útočné (SWAT), transportní, případně v dalších verzích. Konstrukční provedení umožňuje výrobu shora otevřené verze pro mise v Africe a Asii. Výhodou je možnost okamžité sériové výroby.

Výbava vozidla Patriot II

Kolové obrněné vozidlo Patriot II má bojovou hmotnost 17, 5 t. Vnější rozměry jsou 6250 mm (délka), 2550 mm (šířka) a 2880 mm (výška). To zajišťuje dobrou světlost z hlediska odolnosti vůči explozím pod vozidlem, a zároveň dostatečně velký bojový prostor pro transport vystrojených vojáků a různé techniky. Podvozek v konfiguraci 4×4 pohání buď motor Cummins ISL o výkonu 270 kW, nebo Tatra T3C-928-90 a výkonu 300 kW.

iZdroj fotografie: Se souhlasem MVK (vlastní archiv)

Disky kol jsou vybaveny dofukováním pneumatik a dojezdovými obručemi (runflat). Předváděná vojenská verze vozidla má automatické hasicí zařízení, klimatizaci s filtroventilačním systémem, rušičkami a spojovacími prostředky, typově podle požadavků zákazníka. Dosahuje maximální rychlosti po komunikaci 110 km/h, dojezdu po komunikaci 700 km. Vozidlo Patriot II lze transportovat letouny C-130 Hercules, A400 Atlas a většími.

Proč AČR tolik potřebnou modernizaci stále odkládá?

Zdroj: MVK

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Zobrazit další články